Re: lug-bg: BSD sporove #2

  • Subject: Re: lug-bg: BSD sporove #2
  • From: stoev@xxxxxxxxxxxxxxxxx (Julian Stoev)
  • Date: Fri, 25 Feb 2000 13:37:30 +0900

On Thu, Feb 24, 2000 at 06:47:21PM +0000, Dimitar Stoikov wrote:

|Hi,
|
|Juliane, chel sum vsichki tvoi pisania v toia list i mnogo chesto tvoeto mnenie e bilo kato moe t.e. viziram samo izkazvaneto ti (i nishto lichno;-)
|See bellow.

OK. ;-)

|Gledai protivorechia:
|1. debian izbirat NetBSD zaradi multiplatform.
|2. poneje s horata tam ne moje da se raboti izbirat FreeBSD, koeto e samo i386.
|3. mejduvremenno hvurliat edin pogled na OpenBSD, koeto multiplatform, no se okazva, che ne im vurshi rabota <crypto regulations>.

I az vizdam tezi protivorechia i sym syglasen s teb za tiah. Obache imaj
predvid, che nie ne mozem da znaem kakvi lichni mailove sa razmeniani
mezdu Debian i NBSD members. Az *mnogo* kratko prerazkazah za kakvo
stavashe duma v listovete na Debian. Tam se spomenavaha i tvoite dovodi
mnogokratno. Koito se interesuva, da potyrsi eto tuk:

http://www.debian.org/News/weekly/
http://www.debian.org/News/weekly/1999/

|So,
|1. zashto im e na horata ot debian da rabotiat s teia ot NetBSD - vzemash sources i vsichko e c0rectno, zashtoto gi poluchavash s BSD license. support li im triabva ili kakvo?

Da, no ako se zapoznaesh s tova kakvi "nomera" sa vyrtiali ot NBSD na OBSD
imenno za source, shte si smenish mnenieto...
Osven tova imaj predvid, che "politicheskite" razlichia mezdu Debian i
NBSD sa ogromni. Ednite sa maniaci na tema BSD licesne, drugite - maniaci
na tema GNU (i dosega niama KDE v standartnia Debian zaradi QPL licenza na
QT bibliotekata). Ta tazi smes e vzrivoopasna. Nikoi v Debian niama
zelanie da pravi neshtata "vypreki" zelanieto na NBSD i da se kara s tiah.
Zatova po-lesnoto e da vzemat za nachalo kernel za kojto niama izgledi da
ima problemi. A problemite mogat da bydat syzdadeni dosta lesno (viz tam
ima citirani trikove s koito NBSD sa precheli na OBSD). Stavashe duma da
se zapazi binary compatibility s ostanalite Debian packages. Zatova iavno
shte triabva da se portne glibc za NBSD kernel. Ako ot NBSD iskat, mogat
vyv vseki moment da razrushat tazi syvmestimost s nishto i nikakvi promeni
v kernela. Tova ne e priemlivo za normalni otnoshenia.

|2. zashto triabva horata ot debian da se otkazvat ot crypto-kernel, vmesto da mahnat izlishnoto? ili im triabva support za tova?

Hmm! Tova e pochti vse edno da se prenapishe kernela. Po-prosto bi bilo da
si dovyrshat HURD, ako mogat. :-( Osven tova realno
imenno crypto-to na OBSD e nai-hubavoto neshto v kernela im. Ta v onzi
moment se reshi che niama smisyl v kernel za debian da ima crypto. Po tova
niamashe osobeno goliam spor. Sega vremenata sa drugi...

|3. ako puk FreeBSD prekaleno i386-centric, zashto ne si kupiat 4.4BSD sources kakto
|	http://www.apple.com/macosx/server/

Debian? Da kupi!?!? ;-)))))
Ti se sheguvash!

I na sledvashtia den Stallman shte se obesi ili shte skochi pod niakoi
avtomobil. ;)

|4. ako debian vurvi s bsd kernel tova DebianBSD li shte bude ili Debian Linux?

Debian/GNU/FreeBSD
Samo kernela iskat da vzemat. Iskat da zapaziat userland na Debian. T.e.
GNU userland i libc s FBSD kernel... Binary compatibility s linux.

|5. ako debian vurvi s bsd kernel koi shte im smeni driver modela, ili shte si go vzemat kato *bsd kato kernela?

Predpolagam shte go vzemat ot BSD.  Naposledyka stava duma za port na
Debian i za Solaris kernel.  T.e.  kernela niama da e open source i
syotvetno izobshto niama da e chast ot porta, no shte se instalira
cialata *deb mashina, koiato e osnovnoto preimushtestvo na Debian.  T.e.
kernel i libc na Solaris + userland ot Debian. Binary compatibility sys
Solaris.

|S tova in mind tvoieto pismo ne zvushi logichno.

De da beshe samo moeto pismo.... :-(

Moeto mnenie e, che nai-logichno bi bilo vsichki tia kerneli da minat "pod
shapkata" na HURD i po tozi nachin da se obediniat. Ama kakto se
doseshtash, moeto mnenie niama nikakvo znachenie.

|I kude e tova 'dulboko vgradeno crypto', deto ne moga da go nameria veche 2 godini v kernela na OpenBSD? (viarno che novia SMP code shte puska 'special threads ... like crypto-crunchers' pri idle CPU, no tova e nova tema)

Ami razlikata mezdu OBSD kernela i Linux kernala e priblizitelno takava,
kakvato e mezdu Linux patch-nat sys patchove ot www.kerneli.org i
standarten kernel ot www.kernel.org

Edva naskoro stava duma kerneli.org da se integrira v kernel.org za koeto
shte triabva da se iska razreshenie ot US pravitelstvoto za export.

I nakraia - ne sym imal za cel da kazvam che niakoi (NBSD,OBSD,FBSD) sa
gadove. Tova sa umni nadareni hora sys sobstveno mnenie i iarki lichnosti.
Konfliktite sa neminuemi, no v sluchaia neshtata naistina sa dosta ostri.
Tova e realnostta, kakto mozah da ia prerazkaza az nakratko. Moze i da
sym sbyrkal v edno ili mnogo neshta.

--JS