Re: lug-bg: Typeseting software ?

  • Subject: Re: lug-bg: Typeseting software ?
  • From: mmarkov@xxxxxxxx (Minko Markov)
  • Date: Wed, 24 Jan 2001 10:07:59 -0800

Theodor Milkov wrote:

> Zdrastite,
>
> Nalaga mi se da pisha document, koito e jelatelno da se publikuva pone v HTML i
> PDF formati. Nikoga dosega ne sum se zanimaval s tova i ne znam kakvi
> instrumenti da polzvam. Zagubih veche okolo 3 chasa i uspiah da razbera che
> moje da se polzva TeX/LaTeX i che LyX e WYSIWYG frontend za generirane na *tex
> files. Na http://catb-bg.sourceforge.net obache se spomenava i niakakvi SGML

SGML ne ti tryabva.

> tool, a vij za tova absolutno nishto ne znam. Moje li niakoi da preporacha
> podhodiashta sreda za tselta, kato se ima predvid che shte se polzva i
> cyrilica? Ama neshto koeto dori absolut beginer v taia oblast kakavto sum az da
> uspee da shvane za ne poveche ot 1-2 dni. Ako triabva da izkaram specialen 2
> sedmichen kurs - napravo se otkazvam... ;-P

Zavisi kakvi sa dokumentite. Ako sa tip statiya/kniga, moga da preporqcham LaTeX,
no za den-dva edva li shte go izperkash dostatqchno. Ako pishesh direktno na LaTeX,
ne samo tryabva da znaesh komandi (e, ne vsichki, no nyakakqv minimum), no i da
imash latex-ski nachin na mislene. :)

LaTeX deystvitelno e typesetting software, dokato za WYSIWYG mozhe da se
spori dali sa typesetters. Pri LaTeX, v idealniya sluchay, se abstrahirash
napqlno ot layouta, dokato pishesh sqdqrzhanieto. T.e., pishesh, tuk-tame
kazvash "day nov paragraf", "iskam uravnenie", i t.n., nakraya kompilirash
source-a, i LaTeX go typesettva, spored tvoite mark-up ukazaniya. Algoritmite,
koito LaTeX polzva za oformyane, se schitat za nenadminati. LaTeX znae poveche
za typesetting (na statii i knigi) ot sredniya potrebitel, tam e cyalata rabota.
Poradi koeto dokumenti, pisani na LaTeX, izglezhdat po-priyatno, otkolkoto
dokumenti pod Word ili kakqvto i da e WYSIWYG. WYSIWYG davat prekaleno mnogo
svoboda, kolkoto i paradoksalno da zvuchi. typesetting ponachalo e profesiya,
typesetters sa hora, na koito pisatelyat/pisachqt si dava tvorenieto, napisano
kato tekst, i posle typesetter-qt reshava kak da se oformi. Tova e do golyama
stepen izkustvo, koeto se uchi s godini, ima si "pravila na dobriya stil", koito
typesetter-qt znae i useshta, a sredniya chovek - ne. Ako iskash kompyutqrqt ti
da e typesetter - pak kazvam, za nyakoi neshta, ne za vsichko - LaTeX e
nay-dobrata aproksimaciya na chovek-typesetter.

LaTeX ne e penkiler i ne e universalno sredstvo. Ochevidno LaTeX ne znae vsichki
vqzmozhni stilove na oformyane. Ako iskash dokumentqt ti da e mnogo fancy, mnogo
osoben, naistina si tryabva WYSIWYG. Produktivnostta s LaTeX e golyama, kogato
ne ti se nalaga prez 2 min da poluchavash visual feedback. Demek, ako neprekqsnato
kompilirash, i s xdvi/ghostview gledash kakvo se e poluchilo, pravish malki
promeni, i posle pak taka, po-dobre polzvay WYSIWYG.

Za vestnikarska statiya LaTeX edva li e podhodyasht, ponezhe tam myastoto e
ogranisheno i sled kato materialqt e napisan kato tekst, tryabva da se rezhe
i redaktira, za da se vmesti, t.e. visual feedback naprekqsnato (smyatam)

Za LyX samo sqm chuval. Govorya malko naizust, no mi se struva, che grafichen
front-end na LaTeX, kolkoto i da e dobqr, e sub-optimalno reshenie.

Ako imash LaTeX source, latex2html generira html file. Rezultatqt e nezadovolitelen,
ponezhe vsichki mat. simvoli se zamestvat s inline gif's, a te ne sa scalable.
Taka che polucheniyat html izglezhda dobre samo pri opredelena golemina na shrifta,
primerno 18pt. No tova e neizbezhno pri html. Za pdf - pdflatex e edinstvenoto ot
neshtata, koito sqm opitval, koeto pravi krasivi .pdf files. Vsichko drugo, s koeto
se mqchih, generira nyakakvi otvratitelno razmiti bukvi v pdf-a. Pri pdf-latex se
iska vsichki figuri da sa v .pdf format. Tova stava s epstopdf.

Nyakoy spomena nedit kato redaktor za LaTeX. Spored men, emacs/xemacs e nenadminat,
ako imash paketa auctex.

Za kirilica i LaTeX ne znam nishto.

Edva li vsichko tova ti pomaga mnogo, ako iskash rezultati vednaga, no...

Uspeh,
Minko