Re: lug-bg: Bitkata mai zapochva....

  • Subject: Re: lug-bg: Bitkata mai zapochva....
  • From: al_shopov@xxxxxx (Alexader Shopov)
  • Date: Thu, 03 May 2001 14:25:14 +0300

Svetoslav Nikolov wrote:

> Tova si e dosta filosofska tema.  Napalno e estestveno
> proekt kato naprimer "SPICE", koito e realiziran s darjavni
> pari, da e dostapen za vsichki - vkliuchitelno i za kompaniite.

Tuka imash goliama obarkvacia. GPL programite sa napalno dostapni za
vsichki kompanii.
MS dori razprostraniavat takiva - ako poglednesh resource CD-tata, koito
idvat s MSDN - tam ima i PERL koito e pod artisti *I* GPL. Osven tova
imat i GNU tools.

> (koda na SPICE ne pretendira za prava na razprostranenie)
> Taka naprimer e napraven PSPICE, sorsat za simulacii e vzet,
> dobaveni sa biblioteki, pipnat e tuk, tam, dobaven e grafichen
> interfeis i eto go produkta.  Kompaniata obache ima palnoto
> pravo da si zapazi chastta koiato tia e doprinesla. Po

Pri GPL e absoliutno sashtoto! Vseki ima pravo da si pravi kakvito si
iska promeni i ne e dlazhen da gi dava na nikoi. Toi e dlazhen da pusne
neshtata pod GPL edva kogato zapochne da gi razprostraniava.

> parite ot danakoplateca sa doprinesli za razvitieto.

PRAVILNO! Samo che spored tebe kolko danaci sa platili M$ na USA?
Shte ti kazha - NULA! Gevrek! Ima edni schetovodni trikove koito
izpolzvat i ne plashtat nito edin cent danaci. Sashtoto go praviat i
CISCO.
Az ne sam protiv tova - dazhe - dobre sa se setili amerikancite,
pooshtriavat si ikonomikata.
A taka ili inache danacite gi plashtat vinagi horata i taka se izbiagva
dvoinoto danachno oblagane. (eh nali i az sam s ikonomichesko
obrazovanie, hehe, da poparadiram che sam ot UNSS) ;-)
No shtom kompaniite ne plashtat danaci - togava niamat nikakvo pravo da
iskat darzhavnite pari da otivat na edno ili drugo miasto.

> Taka che tezi koito pishat pod GPL sa pravi da si go zashtitavat.
> Ot druga strana proekti za koito e plateno ot darjavata, nai-veroiatno
> bi triabvalo da se pusnat pod napalno svoboden licenz,
> poneje tova e rabota po porachka za koiato se plashta.

Gluposti - tova se reshava za vski sluchai otdelno. Sazdatelia na
softuera reshava kakav da e licenza - kakto kazva Linus Torvalds - the
one who writes the software gets the right to choose the license, the
others get nothing to complain.

> Dokolkoto razbiram Microsoft sa za vtoria tip licenz, kakto i Apple
> s tiahnata OSX.

Nai veroiatno e taka. A sega - ako imash Win 9x niakade nablizo, idi v
c:\windows\system\winsock.dll (mialsia che taka se kazva - tova e socket
bibliotekata). Otvori properties na faila i gledai kakvo pishe - a
version of the BSD socket. Ei tova e!

Problemat na Microsoft e che tehnia BIZNES model se provalia - ne che im
e tolkova losh software ili nehsto podobno. Prosto v momenta imat goliam
problem s konkurent, koito e hem dobar, hem evtin, hem ne mozhesh da mu
protivodeistvash kato go kupish ili go zaplashvash.
Zatova i shte go izduhat generalno.
Microsoft ne sa problema - te sa simptoma. Tozi nachin na prozvodstvo na
standarten biznes softuer otiva a kino.

Investitorite na Microsoft sa iznerveni, ama tova si e pazarna
ikonomika, ima svoboda na iniciativa, ima svoboda na izbora.

Te iskat MONOPOL! I tai kato ne mogat da se spraviat po pazaren nachin s
konkurenciata - a imenno da predlozhat dobar produkt na sviastna cena,
iskat darzhavata da im svarshi mrasnata rabota.

Az niamam nishto naprotiv da sa oserat amerikancite - i bez tova sa do
shiata v laina sas softuernite patenti. Ima drugi strani - naprimer
zashto OpenBSD se razviva tolkova dobre po otnoshenie na kriptografiata
- ami shtoto v Kanada tapite patenti na RSA ne vazhat. Tova oznachava
che kanadcite i vsichki neamerikanci mogat da se oblazhat ot po-dobar
softuer na po niski ceni i ikonomikata da napredva.

Softuernite kompanii ne sa vsichko - az naprimer moga i da mina bez
kompiutar i Linux, ama bez hrana shte mi e trudno (ne che edna dieta
shte mi navredi, naprotiv). Ne mozhe da vazdigash pravata na edin sektor
na ikonomikata nad drug! Tova e smisala na pazara!

Da dobavia i oshte neshto - sashtestvuva mnenieto che koito plashta
izgotvianeto na softuera poluchava vsichkitre prava po nego. Taka e s
Microsoft i povecheto softuerni proizvoditeli, taka e s t.n. izdateli na
softuer.
GPL se bori i s tova - vseki da ima prava nad tozi softuer i za vseki
toi da e svoi.
Tova e i goliamata razlika mezhdu BSD i MIT licenza i GPL. Vsichkite sa
Open Source, vsichkite sa FREE (i po dumite na Stallman dazhe). no za
razliak ot BSD i MIT licenzite, GPL osiguriava taka che vsichki da sa
chestni spriamo parvonachalnite sazdateli.

Tova e i edna ot prichinite primerno QT bibliotekite da ne sa LGPL a
imenno GPL (osven che mozhete da si gi poluchite i sreshtu zaplashtane
po drug licenz) - po takav nachin Trolltech sa sigurni che ostanalia
proprietary softueren sviat niama da gi precaka.

Zatova i imenno golemite kompanii predpochitata kato pusnat neshto pod
otvoren kod to da e pod GPL - naprimer failovite sistemi na IBM i SGI.
Te imat vazmozhnost da gi prodavat i po drug nachin - shttot sa si tehni
i mogat da gi osiguriat i pod drug licenz.

Microsoft iska da pusne gelem FUD, obache niama da stane. Shtoto pred
zakonodatelite shet bade SAMA!
Zshto SUN pusnaha StarOffice kato GPL Open Office? Za da precakat MS. (a
i vsichki ostanali).

Istinata e che postepenno horata zapochvat da osaznavat IKONOMICHESKIA
smisal na otvorenia kod, tazi metodika na razvivane na programi, tozi
nachin za pechelene na pari.

V badeshte sashto shte ima programi sas zatvoren kod, no shte otsastvat
ogromnite pechalbi, koito MS e imala do sega.

Sorry - pazara si e pazar i othvarlia opitite za zloupotreba s nego.

al_shopov

PS. Ne iskam da zapochvam flame war otnosno licenzite. Istinata e che
ima mnogo hubav softuer kakto pod GPL, taka i pod ostanlite licenzi.
Sashto taka ima i bokluk, no kakvo da se pravi.
Taka ili inache - ikonomicheski zapochva da stava po-izgodno softuera da
e s otvoren kod, taka che dori da poluchish neshto BSD si sklonen da
rabotish vse edno e GPL i da puskash svoite podobrenia - primera s Apple
i Darwin e ocheviden.

MS ne vizhda sebe si i svoeto povedenie v sveta na otvorenie kod.
Mi tova e - mozhe da ebesh vsichki za kratko vreme ili edin za mnogo
dalgo. No da ebesh vsichi za vinagi -  NE MOZHE!
al_shopov