Re: lug-bg: Open Source w dyrvawnata administraciq

  • Subject: Re: lug-bg: Open Source w dyrvawnata administraciq
  • From: v.dachev@xxxxxxxx (Valery Dachev)
  • Date: Mon, 7 May 2001 11:20:25 +0300 (EEST)

On Mon, 7 May 2001, Julian Stoev wrote:

> Íàïúëíî ñúãëàñåí.
> Â òîçè ñìèñúë ïîäîáíî íà êîëåãèòå îò Microsoft, êîèòî èñêàò äúðæàâàòà
> USA äà íå ñïîíñîðèðà GPL, â Áúëãàðèÿ ìîæå äà ñå íàñòîÿâà áúëãàðñêàòà äúðæàâà
> äà íå ïðúñêà ïàðè çà ëèöåíçè â óíèâåðñèòåòè è ó÷èëèùà çà ïðîäóêòè áåç
> äîñòúïåí êîä, àêî ñà íàëèöå àíàëîçè ñ îòâîðåí êîä.
>
> Ãëåäàì íÿêîè ïîëèòèöè ïî÷íàëè äà îáåùàâàò Èíòåðíåò âúâ âñÿêî
> ó÷èëèùå... ;-)

Napylno sym syglasen i az s nuvdata ot towa. Obache zamqnata na edin
software s drug e swyrzana s inwesticii, wreme i dosta rabota. Kakwo imam
predwid ?

1) ne e tajna, che golqma chast ot prepodawatelite w BG mnogo bawno se
adaptirat kym nowite uslowiq na rabota ? Specialno tuk naprimer beshe
golqm zor, dokato se priuchat da rabotqt na Windows, da kazwat na mishkata
mishka, a ne koordinirashto ustrojstwo, a sega posledniqt im dert e da
uchat C, zashtoto w nowite programi maj go iskat.

2) za da se podmeni software-a w uchilishtata i uniwersitetite s GPL
software i da se zameni izpolzwaneto na Windows s Linux, naprimer, i M$
Office sys Star Office naprimer shte e golqm zor, zashtoto towa iska,
oswen obuchawaneto na prepodawatelskiq personal, taka i razrabotwaneto na
uchebna programa za towa. S razrabotwaneto i se zahwashtat obiknoweno hora
w MON, koito za momenta si igraqt Minesweeper wmesto Gnome Mines ;-). Te
pyrwo trqbwa da nauchat shto e to Linush i ima li to pochwa u nas. Za tazi
cel trqbwa da se naemat hora, koito da gi obuchawat. Sled koeto
truvenicite ot MON da razrabotqt programata i da zapochnat da obuchawat
uchiteli.

3) oshte neshto, za koeto postoqnno goworim e, che imame nuvda ot
dokumentaciq na Bylgarski. Smqnata na software-a e sypytstwana i ot takiwa
razhodi po zakupuwane na knigi. Oswen ako nqkoe izdatelstwo ne se nawie da
gi publikuwa w digitalna forma nqkyde, towa naistina shte e dosta pari.
Trqbwa syshto taka da se razrabotqt i uchebnici/rykowodstwa za
prepodawatelite.

Towa, koeto iskam da kava e, che neshtata nqma da stanat opredelno s edno
shtrakwane na prysti. I move bi trqbwa da se zapochne malko po malko. T.e.
taka ili inache, za da se nalovi linux w uchilishtata i uniwersitetite,
trqbwa toj pyrwo da poluchi nqkakwo razprostranenie w dyrvawnata
adminstraciq. Towa, koeto se polzwa tam kato software i ne move da byde
zameneno s Linux da se integrira s ostanalata chast, koqto move da se
prehwyrli na Linux i t.n.. Tuk e momentyt move bi nqkoi hora da se otchaqt
i da kavat "Aaaa.... To golqma rabota tuj neshto, nqma da q byde !". Ne
kazwam, che shte e lesno. Za wsichki tuk e qsno, che Microsoft se
naloviha, zashtoto pri nawlizaneto na PC-tata w Bylgariq druga alternatiwa
prosto nqmashe. No, prostete, az nqma da moga da se primirq, ako
ewentualno Microsoft, s nemalkoto si wliqnie nawsqkyde, uspeqt da prokarat
neshto protiw otworeniq kod.

. . . . . . . . .			      Best regards, Valery Dachev
: User ID      : Valery Dachev <v.dachev@xxxxxxxx>                      :
: Homepage     : http://valery.zonebg.com/                              :
: PGP Key ID   : 1024D/1C4C9712 (DSA)                                   :
: Fingerprint  : C451 0CC8 8EB4 655C D7C8  9D7F DCE9 C14E 1C4C 9712     :
: Homepage     : http://linux.zonebg.com                                :