Re: lug-bg: Sendmail+advanced + Again!

  • Subject: Re: lug-bg: Sendmail+advanced + Again!
  • From: vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx (Vesselin Kolev)
  • Date: Wed, 7 Nov 2001 19:18:06 +0200

On Wednesday 07 November 2001 14:16, you wrote:

> àç âñúùíîñò íå ìîãà äà ñè ïðåäñòàâÿ ñèòóàöèÿ, â êîÿòî relay_on_MX äà å
> íàèñòèíà íåîáõîäèìà. Âñå ïàê ìè ñå ñòðóâà ïî-íàäåæäåí âàðèàíòà ñúñ ñïèñúöè.
> Ñúãëàñåí ñúì íàïúëíî ñ ïðåäèøíèÿ òè ïîñòèíã  - äåòî ñïàìåðèòå áèõà
> èçïîëçâàëè äðóãè íà÷èíè, íî àç ïðåäïî÷èòàì èíà÷å.
>
> Ïîçäðàâè Á.

Eto edna situacia, v koiaoto relay_based_on_MX e neobhodima. Obiasniavam s
primer varhu svoiata sistema, za da bade tochno i iasno vsichko, a vie ako
iskate potarsete drugi primeri, siguren sam, che shte gi namerite...

Eto vi MX -sekciata v definicionnia file na moiata zona lcpe.uni-sofia.bg:

lcpe.uni-sofia.bg       mail exchanger = 10 ns.lcpe.uni-sofia.bg.
lcpe.uni-sofia.bg       mail exchanger = 20 linux.lcpe.uni-sofia.bg.
lcpe.uni-sofia.bg       mail exchanger = 30 e-lib.lcpe.uni-sofia.bg.
lcpe.uni-sofia.bg       mail exchanger = 40 ns.uni-sofia.bg.
lcpe.uni-sofia.bg       mail exchanger = 50 ady.uni-sofia.bg.
lcpe.uni-sofia.bg       mail exchanger = 60 wind.netissat.bg.

Na niakoi mozhe da mu se stori stranno, che sa tolkova mnogo, no za
vsichko si ima obiasnenie... Parvite tri servera 10, 20 i 30 sa zad
bastion. Mail-serverite na bastiona sa 40 i 50, a mail-servera na
dostavchika e s teglo 60.

Istinskia mail-server, na koito poshata se poluchava v kraia na kraishtata
e ns.lcpe.uni-sofia.bg s teglo 10. V nego v /etc/mail/local-host-named e
zapisano :
lcpe.uni-sofia.bg

Tozi mail sever kakto i linux i e-lib e zad firewall, koito ne pozvoliava na
vynshni clienti da se vyrzvat za 25/tcp na vytreshnite hostove. Dori i
wind.netissat.bg ne vizhda hostovete zad bastiona. Toi vizhda samo
ns.uni-sofia.bg i ady.uni-sofia.bg. Takava e mrezhovata politka na
Universitetskia izchislitelen center na SU. Znachi, ako v universitetskia
center ima problemi, a takiva e imalo, poshtata za uni-sofia.bg se poluchava
 na wind.netissat.bg i pri popraviane na polozhenieto v SU maila se izprashta
kam ns.uni-sofia.bg i ady.uni-sofia.bg. Vazmozhno e obache, ns.uni-sofia.bg
da zapylni limita si ot vrzyki, koito mozhe da napravi za primane na poshta,
zashtoto mozhe na wind.netissat.bg da sa se natrupali mnogo pisma. Eto tuk
idva polzata naprimer ot ady.uni-sofia.bg.. Sled kato niama svobodna sesia
kam ns.uni-sofia.bg ostanalite se poemat ot ady.uni-sofia.bg.
  ns.uni-sofia.bg i ady.uni-sofia.bg priemat poshtata za men i za drugite
subdomaini na uni-sofia.bg i kogato niama problemi i ia prepredavat
na vytreshnite serveri, obsluzhvashti samostoiatelnite zvena i fakulteti....
Za moia sluchai poshtata nasochena prez ns.uni-sofia.bg i ady.uni-sofia.bg
se prepredava kam edin ot moite vytreshni mail-serveri. Sega vseki shte
popita da de, ama zashto sa ti celi tri mail-servera.. Mi za barzina... Mail-
serverite sa napraveni taka, che da obsluzhvat zaiavka sled zaiavka
poedinichno, a ne po mnogo zaedno... e, za tova e dobre, dori
ns.lcpe.uni-sofia.bg da ne mozhe da poeme vhodiasht mail, to toi se
priema ot niakoi ot drugite dve mashini i sled kato vsichko se uspokoi
na ns.lcpe.uni-sofia.bg te mu predavat natrupanite v tiah saobshtenia.
Taka az ne natovarvam izlishno serverite ns.uni-sofia.bg i ady.uni-sofia.bg
ot koito zavisi skorostta na predavane na maila na celia universitet i koito
sa na praktika nai-natovarenite hostove vav cialata tazi shema s
predavaneto na maila, zashoto sa hostove ot bastiona!
Znam, che tuk niakoi shte kazhe, da ama ti mozhesh da prekarash
maila si ot bastiona bez da ukazvash v MX-zapisi vatreshnite serveri.
Da, mozheshe i taka s izpolzvane na remapvane, no mozhe da se
remapva samo kam opredeln host bez da mozhe da se pravi izbor,
i tova niama da otneme natovarvaneto ot hostovete na bastiona.
(Razbira se, reshenieto mozhe i da e VPN stealth domain, koito da se
vizhda samo ot hostovete na bastiona).

Pravihme mnogobroini testove i podobna shema na poluchavane na
poshtata raboti efektivno i byrzo.

V interes na istinata sam vzaimstval opit ot drugi universitetski mrezhi,
ne sam otkril nishto novo, prosto reshih da napravia neshto gyvkavo.

Razbira se, ako niama bastion, ili ako chovek razpolaga s dva na broi servera
s goliama nadezdhnost i moshtnost, te sa mu napalno dostatachni... No v
akademichnite mrezhi obiknoveno se pryskat golemi pari za serveri .... taka
e i v po-malkite firmi...

Taka, che relay_based_on_MX si e neshto mnogo polezno i neobhodimo i
se sochi kato instrument za spoluchlivo prerazpredelnie na mail-traffica v
edna akademichna ili korporativna mrezha!

  Pozdravi
     Vesselin Kolev