Re: [Lug-bg] ucLinux - впечатления от някого?

  • Subject: Re: [Lug-bg] ucLinux - впечатления от някого?
  • From: "Dimitar G. Katerinski" <dgk@xxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 12 Mar 2007 23:17:46 +0200

On Friday 09 March 2007 23:02, Ivan Petrushev wrote:
> Здравейте!
Здравей,

> Интересувам се от микроконтролери и скоро някой ми каза че можело да се
> сложи Линукс на embeded устройство и даже имало такава дистрибуция -
> ucLinux.
Първо, ако не се бъркам, понятията за микроконтролер и embedded устройство се
различават. uClinux казват за микроконтролера, че това е устройство, което
няма MMU. Докато под embedded устройство, като че ли повече се разбира някоя
mini ITX дъно, SBC, или някакво подобие.

> Някой знае ли от къде мога да си я намеря? Имат сайт
> www.uclinux.org, но от там ми попадат за теглене само някакви стари кърнъли
> (2.0.38 например).
Доколкото ми е известно, това е generic дистрибуцията за този вид неща. Ще е
късмет ако имат поддръжката за board-а, който ти имаш. Самото ядро е под
постоянна разработка от тяхна страна и не случайно е избрана тази версия
(2.0.x), поради по ниските си изисквания от страна на ресурси и като цяло е
доста по малко по-големина. Не мисля, че 2.4.x или 2.6.x  би ти потрябвало.

> Намерих и нещо като дистрибуцията на сорс, която е
> 290МВ. http://dls.uclinux.org/uClinux-dist-20070130.tar.gz
> Това ли е което ще ми свърши работа? Аз очаквах нещо в пъти по-малко :-)
Според мен, това е т.н. SDK, т.е. оттук нататък ще има "направи си сам". Това
е пълния изходен код на всички компоненти нужни да си направиш дистрибуция за
твоя хардуер - ядро, компилатор, линкер и приложен софтуер.

> Ако някой се е занимавал с такива работи, може да каже как стоят нещата с
> инсталацията на дистрибуцията, как се комуникира с устройството - да
> предположим че има Ethernet - през SSH става ли връзка, през RS-232 или
> нещо такова?
Наистина, много е различно. Има производители, които предоставят пълен SDK
(често е платен) към хардуера, който продават, платките на Sigma Designs и
Xilinx например. Други, предоставят кръпки към ядрото за различните
периферии, процесор и т.н. , и в този случай, можеш да ползваш, която си
искаш дистрибуция. Удачни варианти за начинаещи са - Buildroot
(http://buildroot.uclibc.org/) , OpenEmbedded (http://www.openembedded.org/),
Embedded Debian (http://www.emdebian.org/), Denx (http://www.denx.de/) и
т.н., много са.

Относно комуникацията с устройството и инсталацията на дистрибуцията, има
различни начини. Възможно е посредством програматор да се запише (flash-не)
image на дистрибуцията, друг начин е ако board-a поддържа PXE boot и
посредством tftp да се изтегли и запише на NAND flash-a например. Светът на
малките устройства е многообразен и доста интересен, а удоволствието да
пуснеш Linux на нещо такова е несравнимо. Проблемите, които обаче могат да
възникнат са много, и ако ти си първия, който ще се опитва на даден board, е
твърде вероятно усилията ти да се увенчаят с неуспех, освен ако не си опитен
програмист. Като цяло, ето какво е нужно за едно generic устройство с MMU
(както казах, с микроконтролери нямам никакъв опит):
1. Bootloader, който да може да разбира ELF бинарен формат, за да може да
зареди самото ядро. U-boot (http://u-boot.sourceforge.net/) е пример за един
такъв bootloader, и поддържа доста разнообразни платформи.
2. Ядрото трябва да има поддръжка за дадената архитектура и процесор, на който
ще върви. Независимо дали е обикновен x86, arm, powerpc или някой чип на
broadcom.
3. Ядрото трябва да има поддържка за NAND flash паметта, или каквото там
използва за съхранение на информация.
4.Ядрото трябва да има поддръжка за различните периферни устройства - RS232,
Ethernet и т.н.

Това е накратко. Успех в начинанието ти ;-)

> Поздрави!

Поздрави,
Димитър

--