Re: [Lug-bg] xkeyboard-config change

  • Subject: Re: [Lug-bg] xkeyboard-config change
  • From: Sah War <ve4ernik@xxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 8 Dec 2020 13:25:13 +0200

А сега малко НЕсериозно сериозно допълнение:

Основният проблем е мързелът да си смени човек клавиатурната подредба и да си смени подвида ѝ (или с ГПИ интерфейка през бутончето, или чрез зададената клавишна комбинация)...
Както и нуждата ежедневно да се използват едновременно знаци от БГ клавиатурна подредба и тези от QWERTY/Dvorak en_US (не QWERTY US-International!)...

Очевидно най-налудничавото решение е точно да се направи допълнителна клавиатурна подредба, към споменатия в предишния ми имейл тук нов мета-пакет с допълнителни клавиатурни подредби,
и тя да слага QWERTY (или Dvorak) en_US като налични за въвеждане в по-дълбоко ниво на клавиатурните клавишни комбинации (т.е. с composing key за 3-то ниво знаци откъм nesting mapping за всеки отделен физически клавиш)...

(!) BG - Български (България) - Български - БДС+QWERTY_mixed_ +Unicode-charmap+Unicode-decimal/hex-input-button + speech-recognition-input-button (different engines, versions, and langpacks menu, downnloadable updates & extensions) + (Bulgarian + shapecatcher.com / google-inputtools-online-) handwriting-recognition-button (different engines, versions, and langpacks menu, downnloadable updates & extensions) + speech-synthesis-button (different engines, versions, and langpacks menu, downnloadable updates & extensions) + OCR-button (different engines, versions, and langpacks menu, downnloadable updates & extensions) **(GBoard - Google Android v10) - v?.??**
    (!) BG - Български (България) - Български - БДС+Dvorak_mixed_ +Unicode-charmap+Unicode-decimal/hex-input-button + speech-recognition-input-button (different engines, versions, and langpacks menu, downnloadable updates & extensions) + (Bulgarian + shapecatcher.com / google-inputtools-online-) handwriting-recognition-button (different engines, versions, and langpacks menu, downnloadable updates & extensions) + speech-synthesis-button (different engines, versions, and langpacks menu, downnloadable updates & extensions) + OCR-button (different engines, versions, and langpacks menu, downnloadable updates & extensions) **(GBoard - Google Android v10) - v?.??**

Споменал съм вече тази налудничава идея във вече споменатия недовършен проект за уеднаквяване на клавиатурните подредби за български език за всички основни ОС-и:

https://github.com/sahwar/Bulogos/blob/master/CBASTILS_BGlocalize_DB/unified_BG-bg_Bulgarian-keyboard-layouts_for-all-OSs.md .

(Т.е. просто към 6+ стандартни българоезични клавиатурни подредби, които вече да не променяме, да се добавят още няколко, които просто на една клавиатурна подредба слагат настоящите БГ клавиатурни подредби И на по-дълбоко ниво с nesting/3rd-level-compose-key key trigger - и QWERTY (или Dvorak)... Т.е. идейно наподобява както са изписани физически на клавиатурите една с друга БГ и EN клавиатурните подредби!!! Плюс на deadkey да се сложи клавишна комбинация за dec и hex въвеждане на U+... Уникод знак...)

В тая връзка само да спомена, че преди години гледах един пакет, май беше за GNOME или по-глобален (за X11?), който винаги показва визуално известие за това какъв клавиш си натиснал/въвел току-що, плюс за включени Caps Lock, NumLock, ScrollLock, и Insert... Визуално наподобява това: http://www.muflone.com/resources/bluewho/archive/latest/english/notification.png , но сега не мога да го намеря при търсене с уеб-търсачки..
Явно би ви било полезно, нарес с Wox+Search Everything+BabelMap+GifCam(+Notepad2-mod / Notepad3) (MS Windows) или ULauncher + FSearch [+ udev-notify , XMMS / qmmp, mpv / Baka MPlayer / SMPlayer / UMPlayer + Clementine, xdg-mime, xdg-open, mimeo; https://www.slant.co/options/7249/alternatives/~xmms-alternatives ; bluewho, gWakeOnLan; Remmina, qemu / VirtualBox, RetroArch & MAME & wine-staging + SteamOS Proton + X-SANE + CUPS + scan-tailor + img2pdf + pdf2htmlEX + pandoc + unpaper + XpdfReader + Calibre + Emacsen / Cream Vim / NeoVim + pdfarranger + pdfsam + remastersys3 + AppImageKit + SystemImageKit + https://github.com/pbatard/rufus + curl + wget2 + FilePizza + f*ex + http://Shotcut.org / Kdenlive / OpenShot / http://www.openmovieeditor.org/ / ffmpeg/libav + Aegisub + Webcamoid / CheeseCam + gclipper + SunflowerFM + SpaceM + стига толкова hotlink dumping ads for F(L)OSS apps... :P ] (за Linux - в GitHub.com).

На вт, 8.12.2020 г. в 11:09 ч. Sah War <ve4ernik@xxxxxxxxx> написа:
Здравейте, LUG-BG,

Много уважавам дейността на господин Антон Зиновиев по кирилизацията на Linux, наред с тази на всички други, които са участвали в кирилизацията и българизацията/побългаряването на Linux, GNU, и на работните среди за (GNU/)Linux и приложен софтуер за тях... Разбира се, всяка имплементация (конкретно [софтуерно решение за] внедряване от даден човек) и различните ѝ версии... често се различават и оттам идват спорове коя да бъде стандартната (а останалите просто да се сложат в хранилищата на съответните Линукс дистрибуции просто като алтернативни имплементации, с README.txt с обяснения как да се замести една имплементация с друга, плюс списък с възможни проблеми и евентуални решения...).

Но в случая промяната от български кавички към знаци за „по-голямо“ и „по-малко“ е ненужна, защото вече ги има тези знаци дори в наложилата се вече традиционна фонетична клавиатурна подредба за българския език.

Макар и недовършен, в следния документ съм написал идея за уеднаквяване (унифициране) на всички българоезични клавиатурни подредби за MS Windows, (GNU/)Linux, macOS / Mac OS X, Google Android, *BSD, и производни на тях операционни системи:

https://github.com/sahwar/Bulogos/blob/master/CBASTILS_BGlocalize_DB/unified_BG-bg_Bulgarian-keyboard-layouts_for-all-OSs.md

Според не е мъдро много да се пипат стандартните клавиатурни подредби за българския език... по мое мнение, просто трябва в топ 5 операционни системи да се сложат еднакви топ 6 клавиатурни подредби за българския език, а в отделен пакет в хранилищата да се слагат всякакви други клавиатурни подредби за българския език, като почти да няма разлики във версиите на всяка една от тях:

* български
* български (машинопис)
* български (фонетична)
* български (традиционна фонетична)
* Bulgarian BDS (Extended) - http://sites.google.com/site/bglocalize
* Bulgarian (Traditional) Phonetic (Extended) - http://sites.google.com/site/bglocalize
(Такива, каквито са отдавна в MS Windows7-10 и в Linux и в Google Android досега, без повече да се променят...).

Евентуално, бихме могли да добавим към горните стандартни 6 само стандартизираните българоезични версии на клавиатурните подредби Dvorak (за лява и за дясна ръка) и Colemak (за лява и за дясна ръка).

За всички други клавиатурни подредби, просто да се направи нов отделен мета-пакет в прилежащо хранилище за тях в Debian & Ubuntu, във Fedora, CentOS, ArchLinux AUR, и *BSD, и там да се слагат всички други такива версии на други клавиатурни подредби за Linux и *NIX и MS Windows, Google Android, macOS / Mac OS X, iOS...

В гореизброения мой недовършен проект за уеднаквяването на клавиатурните подредби, са вписани и програмите MSKLC (по-старата и по-новата версия) и поне 2-6 програми за Linux/*NIX, изпълняващи същата цел, включително и CLI програма за смяна на клавиатурната подредба и за обща информация на настоящата зададена такава, хостнати в https://github.com (отделен е въпросът, че FSF.org или Debian/Devuan/MX Linux & Ubuntu & Linux Mint & ArchLinux & Fedora трябва да клонират всички F(L)OSS проекти от GitHub в собствено хостнато GitLabCE или по-добре в Gitea... или поне вече да слагат във всяка Линукс дистрибуция CLI приложението с отворен код за дърпане на хранилище от github плюс кратко описание и git-diff-версия за всяко такова хранилище, плюс търсачка по име, автор и описание...).

Като цяло, клавиатурните подредби НЕ са от нещата, които крайният потребител би понесъл да се променят бързо или въобще някога, та затова гореизброеният списък с "6 + Dvorak x2 + Colemak x2" клавиатурни подредби би трябвало да се счита за стандартният набор от клавиатурни подредби за българския език, и положението да замръзне дотам (освен минимални bugfixes, които НЕ променят почти нищо), като други клавиатурни подредби да се слагат във вече споменатия нов мета-пакет в хранилищата (с git-diff за отделните версии), и положението да замръзне до там...

Иначе все едно утре да се събудите, и на джобния ви калкулатор като практическа шега да са ви турили съвсем различни математически знаци от досега използваните в последните 1-3 века... Нелогично и проблемно би било, нали?

За повече знаци или за улеснение, просто хората да използват gucharmap / KCharSelect / Babel Map Online и виртуалната клавиатура OnBoard... или да сложим по един not-yet-assigned deadkey във всички клавиатурни подредби с клавиатурна комбинация да въвежда decimal или hex U+{кодова точка}, и толкоз... На уебсайта на unicode.org има дори раздел за стандартизиране на клавиатурните подредби за различните езици - в случай, че стигнем даже дотам със стандартизацията, хахаха...

{тука щях да приложа известния комикс от http://xkcd.com за standards proliferation и за women as bio von-Neuman replicating machines, но ще си спестя поне в тоя случай сексизмът и съревнованието кой е по-по-най... Да постигнем консенсус вместо да сменяме key assignments за щяло и за нещяло...}

Ако въобще ще се пипа нещо по клавиатурните подредби за Linux, по-смислено е слагането само на 2-то и 3-то ниво (nesting) още знаци, вписвани с клавишни комбинации, както и при някои клавиатури на клавиша [ \ ] точно до левия Shift, и на клавиша [ Q ы ] да се сложи примерно „ѝ“ и/или френските двойни и френските единични кавички, вместо тези НЕкавички знаци за „повече“ и за „по-малко“... o_O

П.П.
При експорт на база от данни, просто предварително превключи на QWERTY (евентуално и на en_US locale за цялата OS) с 1 клавишна комбинация или 1-6 щраквания с мишката върху бутона за избор на език и клавиатурна подредба от системната лента... :P Вместо да променяме 6+ клавиатурни подредби за българския език само за 1 тип случаи (use case)...

Поздрави,

На вт, 24.11.2020 г. в 17:53 ч. Peter Pentchev <roam@xxxxxxxxxxx> написа:
On Tue, Nov 24, 2020 at 05:15:20PM +0200, Григор wrote:

> На вт, 24.11.2020 г., 17:14 Григор <grigor.kolev@xxxxxxxxx> написа:

[format recovered, top-quoting considered harmful]

> УЛЕСНИЛ

Няма как да не отбележа, че никое от тези три съобщения дори не се
опитва да обори никой от аргументите на Петко... а очевидно няма да
улесни *само* него :)

Поздрави,
Петър

--