  • Subject: Re: lug-bg: po vaproca za gadnite i prosti daskali i oshte neshto.... i za Svetoslav Nikolov :)
  • From: stoev@xxxxxxxxxxxxxxxxx (Julian Stoev)
  • Date: Fri, 31 Mar 2000 13:23:34 +0900

On Thu, Mar 30, 2000 at 06:52:01PM +0300, First Language School wrote:
> [...]
|po informatika i za matematicheski gimnazii- da, no za vsichki uchenici-
|edva li....vse oshte polovinata ot uchenicite v klasovete njamat komputri u
|doma i nikoga ne sa polzvali takiva a i v badeshte edva li shte im se nalozi
|da programirat . Malko sa "izbranite"  s prizvanie da se zanimavat istinski
|s programirane v obiknovenite gimnazii, za tjah trjabva specialna,
|individualna programa na ubochenie, no pri tazi bednotija po uchilishtata i
|fakta che uchenicite  rabotjat  po 2-3 na komputar .....se stiga do tam che

Nachi az sym izredil "programa maximum" ili neshto takova...  Obache
nablegnah na Octave i Scilab.  http://www.che.wisc.edu/octave/octave.html
http://www-rocq.inria.fr/scilab/ Sintaksisa na tezi ezici e podoben na
Matlab.  Sega maj triabva da kaza kakvo e Matlab.  Matlab e dosta prost
interpretatoren ezik za inzeneri.  Bez nego v momenta e nevyzmozno da se
zavyrshi nikakvo inzenerno obrazovanie nikyde po sveta.  Bazovo tova shte
ti prilicha na BASIC, no v dejstvitelnost e proizliazlo ot Fortran s
primesi na C.  Matlab e komersialen software i struva $$$$.  Obache gore
posochenite Scilab i Octave predostaviat MNOGO podobni vyzmoznosti i 99%
syvmestim ezik absoliutno bezplatno.  Tova, che ezikyt e interpretator e
mnogo udobno za obuchenie (takyv beshe BASIC za Pravec 82 naprimer).  No
v ezika ima vgradeni mnogo moshtni vyzmoznosti za rabota s matrici
(lineina algebra).  Nikoi ne e kazal, che triabva da zanimavash uchenici
s lineina algebra.  Ako ia ostavish nastrana, ostava neshto, koeto
chudesno moze da ti zamesti BASIC.  Ima si i grafichnite vyzmoznosti, che
daze i animacia.
V niakoi amerikanski kolezi Matlab veche se prepodava.  Ako ne toi, to se
izpolzuvat za obuchenie kalkulatori ot Texas Instruments (TI89, TI92,
TI86), koito imat mnogo razvit ezik za programirane.

|Na hlapetata ot nashata gimnazija obache im shtrakat mozacite i vkluchvat
|neshtata ot polovin duma, zatova i materiala varvi barzo.

Ami tochno za tova mi e dumata. Takyv tip deca ako ne gi natovarish s
neshto dostatychno trudno (i interesno), mnogo byrzo shte im pisne da se
zanimavat s BASIC. JavaScript e po-drugo neshto. Tam rabotite sa mnogo
seriozni, no az *lichno* sym vrag na poniatieto Java. Tova spored men e
oriazan C++ rabotesht mnogo bavno.;) Feel free da ne se syglasish s men.

|Kolkoto do tova
|che sa te gonili ot chas ... naj-serioznijat problem  na povecheto
|prepodavateli po informatika e da zadarzat vnimanieto i angazirat
|po-naprednalite svoi uchenici , zashtoto tova iziskva individualna rabota,
|kompetentnost ... i sposobnost da useshtash naranimata gorda dusha sreshtu
|sebe si.... a tova ne go moze vseki.....

Nikakvi dushi ne igraiat tuka.  ;) Prosto triabva da e interesno.;)
Triabva da se nauchavat novi neshta, koito uchenikyt ne bi mogyl da
nauchi sam. Programiraneto na tazi vyzrast "Samo vliza v glavata"...
Rabotata e da vliza po vizmozno po-podreden nachin i s niakakva cel.

|V nashija  zanajat neshtata se razvivat znaesh , sas svetlinna skorost i ako
|ne chetesh i eksperimentirash neprekasnato ...prosto si zad borda i v ustata
|na uchenicite si, kato naj-novija vic na denja.:)))).... kakvo da se
|pravi... "the choice is yours." ..no na nikogo ne preporachvam da stava
|daskal po informatika, osobeno ako e zena ....24 chasa ne stigat za nishto,
|az otdavna rabotja po vaprosa za skok  vav vremeto, che da nasmogvam ,
|obache crack-a mi ne varvi neshto za tazi programa  :)))

Nema strashno. ;) Az daskal po informatika niama izgledi da stana, a ako
stana, iako im dupe na takiva kato mene ...

BTW, dryz ni v techenie kakvo tochno pravish s Linux-a, molia te.  Mnogo
shte mi e interesno da znam kak se razvivat neshtata.  Moga i idei da
davam.  I az kato Svetoslav sym se svil krotko v edin universitet
na drugia kraj na sveta, no chestno si mislia kolko po-dobre mozeha da me
nauchat na niakoi raboti kato biah na 15-16 godini, vmesto da mi gubiat
vremeto na tazi chudesna vyzrast.

Tam kato trygnete da instalirate Linux, pishi.  Imaj predvid, che za
vashite celi veroiatno shte e napylno dostatychno SAMO na edin kompiutyr
da ima Linux.  Ostanalite Windows mashin shte mogat da vlizat v Linux-a
prez X Win i mreza, a sigurno imate takava.  Edna mashina s 64MB RAM i 10
GB disk shte e predostaychna za 1-2 godini napred da rabotiat na neia 10
choveka ednovremenno, a ako e s poveche RAM, moze i poveche hora
ednovremenno. Osven tova mozete da napravite na vseki uchenik po edin
account i toi da si raboti v svoiata direktoria.

Za nachalo mozesh da probvash i eto tova bez da ima nuzda da go
instalirash na disk. Tri disketi shte ti stignat
http://sunsite.auc.dk/mulinux/

--JS

наши приятели

линукс за българи