Re: lug-bg: Linux / Office

  • Subject: Re: lug-bg: Linux / Office
  • From: mmarkov@xxxxxxxx (Minko Markov)
  • Date: Tue, 25 Apr 2000 17:25:15 -0400

sun wrote:

> Iskam mnenie po vaprosa. Moze li Linux da se izpolzva kato Desktop/Ofis rabotna sreda?

Che mozhe, mozhe. Az go polzvam tochno kato desktop. Ot druga strana, iziskvaniyata mi
ne sa koy znae kakvi: Internet, Latex (sqzhalyavam, ne sqm tolkova kompetenten
v Latex, che da se vklyucha v proekt za bqlgarizaciya - a bih iskal), mp3, RealAudio
i RealVideo, ponyakoga mpg. Tova Linux go ima.

Po-skoro vqprosqt e, kak stoi Linux spryamo alternativite, koito, obshto vzeto,
sa Windows, Windows, i Windows :-(   Ne znam v kolko ofisa ima Macove, no edva
li sa mnogo.

Za posledno polzvah aktivno Windows prez '94, kogato beshe 3.11WFW i se poyavi
NT 3.5 (ako ne se lqzha). Sqs sigurnost segashniyat Linux - instalaiyata pred
men - e po-dobra za ofis rabota ot WFW3.11.  Pri WFW3.11 restartiraneto beshe
edva li ne na polovin chas, ne day Bozhe da opitash neshto po-taka kato da si
narisuvash kartinka s CorelDraw i da ya prehvqrlish v Word kato OLE. Da ne
govorim za virusni zaplahi i t.n.  Na PCto si v ofisa imah mrezhova instalaciya,
diskqt na koyato byah narekql E: , C: i D: byaha lokalnite. Vednqzh si slozhih
edno vqshno magnito-optichno u-vo. Pri bootvaneto to stana E: .  Sqotvetno,
kogato mrezhata se aktivira, bukvichkata E: beshe zaeta, i mrezhoviyat disk
stana F:, pri koeto ne mozheh da polzvam instaliranoto.  Tqpiyat Windows
si beshe zapisal imenata na programite kato "E:\ ..."  . Ta WFW3.11 beshe
tqpotiya, i se polzvashe po ofisite pri vse tova, i horata mu rqkoplyaskaha.

Posle zaminah da ucha v Kanada, polzvayki samo Solaris v universiteta,
i nyamam opit s novite Windows-i.  Mnenieto na mnogo simpatizanti na
Linux, koito sa i realisti e, che zasega Linux ne e alternativa na Windoze
za desktop. Sled godina, dve, tri, mozhe bi.

X e slabo myasto na Linux, (kqm Julian - znam, che, strogo formalno,
Linux e kernelqt, no vseki naricha Linux cyalata instalaciya), shto se
otnasya do desktop. Kazvat, che noviyat XFree 4.0  shte e mnogo dobqr,
kogato stane stabilen. Ima i komersialni X raznovidnosti, za koito ne
znam nishto.

Ot Window managerite kato che li KDE e nay-podhodyasht za ofis.

> 1. Lesna instalacia i administracia

??

Zavisi, chuval sqm, che ako si sviknal na UNIX, pod novite
Windows-i napravo ti se shte da kreshtish, ponezhe W/s
ti vrqzva rqcete, tretira te kato polu-idiot i neprekqsnato
ti navira razni Wizardi, dori za nay-prosto neshto.

Ot druga strana, na nyakoi tova im dopada :)

> 2. Lesnota za izpolzvane ot potrebitelite

May Windows pecheli tuk, zasega.

> 3. Ofis prilozenia - /Tekstov redaktor, Elektronna tablica, Baza danni, Elektonna posta, Web/

Predpolagam, imash predvid Word processor, a ne tekstovi redaktor.
Tekstovi redaktor za Linux ima, emacs i xemacs - kakvo poveche
mozhesh da iskash? Za Word Pocessor, yavno Windoze pecheli. Kakto
i za spreadsheet. Ot bazi danni ne razbiram. Elektronnata poshta
na Windoze po-lqskava, no neprekqsnato ima problemi s razni makro-
virusi. Ne sqm chuval email programa za Linux da e tolkova tqpa,
che da se opitva da izpqlnyava kod. Za Web, za sqzhalenie, Windows
pecheli. Nadyavam se, ne za dqlgo, novite versii na Mozilla sa vse
po-dobri. No zasega Exploderqt e po-dobqr ot Netscape. Netscape 4*
e kofti, tova go prizavat i nay-zakoravelite anti-M$ aktivisti.
Za Linux izleze edin drug browser, Opera. Ne smq go opitval  - toy
ne e bezplaten osven tova, no kazvat, che e tromav. Bil alpha oshte.

> 4. Savmestionst mezdu prilozeniata i vazmoznost za import/export kam MS Office 97/2000.

Ochevidno, za rabota s faylove, napraveni s MS Office, nay-dobqr
e MS Office...

Za da stane Linux populyaren na desktopa, tryabva da s nalozhat
drugi formati. Dokato MS dqrzhi file formatite i gi smenya
dva pqti godishno, za drugite ostava otchayano da se opitvat
da dogonvat. Znam, che nyama programa, koyato da tretira 100%
korektno _vseki_ .doc file. Az imam Star Office i vednqzh mi se
nalozhi da razpechatam .doc file. Beshe sqvsem seriozno, tryabvashe
da si izkaram viza za Shtatite. Pratiha mi applicationa kato dva
.doc fila. Az izprotestirah, pisah im, che za da mozhe chovek da
gi chete tryabva da ima softuer za pone 500 dolara, a ima tolkova
file formats, za koito ima svoboden softuer. Otgovoriha mi, che
nishto ne mogat da napravyat, taka im gi bili prashtali ot Washington.
E, napravih kakvoto mozhah sqs Star Office, mozheshe da se chete
napisanoto, no suma neshta ne byaha podravneni dobre i izobshto
izglezhdashe grozno.

Po drugite vqprosi ne moga da kazha mnogo. V Bqlgariya - pone
predi beshe taka, ne znam dokolko i dali se e promenilo -
po ofisite softuerqt masovo e piratski. Taka che, kakvo znachi
cenova efektivnost? Ako tryabva da si zakupish N kopiya ot
ofis softuera na istinskata cena, Linux nyakak si stava mnogo
privlekatelen. Ako kupish po edno kopie ot Slaveykov ili nyakoy
ti napravi CDta, e druga rabota.

Interesno mi e, znae li nyakoy edin ofis pone, v koyto da
sa na Linux? Ne govorya za programist, a sekretarkite, shefa i t.n.

Pozdravi,
Minko

--
Minko Markov  -  Doctoral Student in Computer Science,
                 University of Victoria, Victoria, CANADA