Re: lug-bg: The Cathedral and The Bazaar i Linux spisanieto

  • Subject: Re: lug-bg: The Cathedral and The Bazaar i Linux spisanieto
  • From: kaloian@xxxxxxxxxx (Kaloian Doganov)
  • Date: Thu, 4 Jan 2001 00:16:17 +0200

Çäðàâåéòå!

Ùå êîìåíòèðàì Âàøåòî ñúîáùåíèå òî÷êà ïî òî÷êà, íî ïðåäâàðèòåëíî èñêàì
äà ñå îãðàíè÷à ñàìî äîêîëêîòî òî çàñÿãà ïðåâîäúò íà "Êàòåäðàëàòà è
áàçàðúò". Âñè÷êè äðóãè òåìè (çà Ñòîëìàí, çà øðèôòà è ò.í.) ñà èíòåðåñíè,
íî ïîïàäàò èçâúí ìîÿ îáñåã.

On Wed, Jan 03, 2001 at 08:36:33PM +0200, Alexander Shopov wrote:

> 1. Sazhaliavam, che se e poluchilo duplicirane na usiliata. Doniakade za
> tova vinata e i moia, che ne sam oglasil dostatachno prevoda na Vlado,
> koito publikuvahme. Vse pak si mislih, che tuk ne e miasto da si
> rklamiram spisanieto. Kakto i da e - shte se popravia.

Áåçñïîðíî, íèêîé íå å ùàñòëèâ îò ïîëó÷èëîòî ñå íåäîðàçóìåíèå. Î÷åâèäíî å,
÷å íèêîé îò íàñ íå å öåëÿë äà íàêîâå äðóãèÿ, íàïðîòèâ. Âñåêè å èñêàë
äà áúäå ïîëåçåí è å äåéñòâàë ñ ÷èñòà ñúâåñò â èìåòî íà íåùî, çàñëóæàâàùî
óâàæåíèå -- òóê íÿìà ìÿñòî çà ñïîð.

Ìåæäó äðóãîòî, äíåñ Õðèñòî Áîæèíîâ ñå ñâúðçà ñ catb-bg, è íè ïîêàçà ñâîé
ñîáñòâåí ñàìîñòîÿòåëåí ïðåâîä íà "Êàòåäðàëàòà è áàçàðúò", êîéòî å çàâúðøèë
ïðåç äåêåìâðè 2000 ã.

Âúïðîñúò å, êàê òàêà ñå ïîëó÷è, ÷å ãîðå-äîëó ïî åäíî è ñúùî âðåìå ñå
ïîÿâèõà òðè ïðåâîäà íà åäíî è ñúùî ïðîèçâåäåíèå? Ñïîðåä ìåí, ïðè÷èíàòà
å â ëèïñàòà íà ñèíõðîíèçàöèÿ ñ àâòîðà Åðèê Ðåéìúíä. Êîãàòî íèå ñ Íèêîëà
Êîëåâ çàïî÷íàõìå íàøàòà ðàáîòà â íà÷àëîòî íà ñåïòåìâðè, ïúðâî ñå äîïèòàõìå
äî Åðèê Ðåéìúíä. Òîé íè îòãîâîðè åíòóñèàçèàíî è îáåùà, ÷å ùå ñëîæè âðúçêà
îò îðèãèíàëíàòà ñòðàíèöà íà "Êàòåäðàëàòà è áàçàðúò" êúì áúëãàðñêèÿ ïðåâîä,
êîãàòî ñìå ãîòîâè -- ïî ñúùèÿò íà÷èí, ïî êîéòî òàì âå÷å èìà ïðåïðàòêè êúì
äðóãè ïðåâîäè (íà 11 åçèêà).

Àêî Åðèê Ðåéìúíä íè áåøå êàçàë, ÷å ïðåâîä âå÷å ñúùåñòâóâà èëè ñå ðàáîòè
ïî íåãî, îïðåäåëåíî ñ Íèêîëà Êîëåâ íÿìàøå äà äóáëèðàìå ïðåâîäà, à ùÿõìå
äà íàñî÷èì óñèëèÿòà è âðåìåòî ñè â äðóãà ïîñîêà.

Àêî âñè÷êè íèå ñå áÿõìå ñâúðçàëè ñ àâòîðà, ïðåäè äà çàïî÷íåì äà ïðåâåæäàìå,
ìîæå áè ñåãà ùåøå äà å ïðåâåäåíà öÿëàòà òðèëîãèÿ, âìåñòî ñàìî ïúðâàòà ÷àñò
òðè ïúòè.

Òîâà å åäèíñòâåíîòî "îáâèíåíèå" (òâúðäå ñèëíà äóìà çà ñëó÷àÿ), êîåòî äíåñ
îòïðàâÿìå ñ Íèêîëà. Âèå â ñïèñàíèå Linux íàïðàâèëè ìíîãî äîáðå è å ïîõâàëíî,
÷å ñòå ïúðâèòå, êîèòî ñà ðåøèëè è äåéñòâèòåëíî ñà îðãàíèçèðàëè ïðåâîä íà
"Êàòåäðàëàòà è áàçàðúò", íî ñòå äåéñòâàëè íåáðåæíî. Ïðîñòî å òðÿáâàëî
äà íàïèøåòå äâà ðåäà äî àâòîðà. Îñâåí ÷å ÷îâåêà êàòî àâòîð å õóáàâî äà çíàå,
êîãàòî ãî ïðåâåæäàò, òîâà áè ñïåñòèëî íåäîðàçóìåíèåòî, äî êîåòî ñå ñòèãíà.

Èçîáùî ïðîáëåìúò íå ñòîè â ðåêëàìàòà íà ñïèñàíèåòî. Äîðè è äà áåøå îáÿâåíî
â LUG-BG, ÷èñòà ñëó÷àéíîñò å, ÷å àç ñúì àáîíàò íà òîçè ñïèñúê. Àêî íå áÿõ,
âñå îùå ùÿõ äà ñúì ùàñòëèâ è ãîðä ïðåâîäà÷ íà "Êàòåäðàëàòà è áàçàðúò"
íà áúëãàðñêè. :-) Âúïðîñúò íàé-âå÷å íå å äàëè ñïèñàíèåòî å îáÿâåíî â LUG-BG,
à äàëè àâòîðúò çíàå çà ïðåâîäà.

> 2. Prevoda beshe dostapen dalgo vreme on-line, za sazhalenie imahme
> problem sas sarvara i vastanoviavahme ot back-up. Okazva se, che imenno
> vo tozi moment biah slozhil Katedralata i Bazarat on line i ne sa bili
> dostapni. Mezhdu drugoto - po sashtata prichina ne e bil dostapen i
> shrifta ni Teams. V momenta neshtata sa opraveni i vseki mozhe da gi
> svali ot linux.web.bg.

Íèêîé íå å çàñòðàõîâàí îò òåõíè÷åñêè ïðîáëåìè. Êîãàòî íèå ñ Íèêîëà Êîëåâ
íàó÷èõìå çà ñúùåñòâóâàíåòî íà ïðåâîäà íà Âëàäèìèð Êîéëàçîâ, òîé íå áåøå
äîñòúïåí â åëåêòðîíåí âèä, ìàêàð è âòîðèÿò áðîé íà ñïèñàíèå Linux äà áåøå
äîñòúïíî. Òàêà ÷å íÿìà íèùî ÷óäíî è íåëîãè÷íî â òîâà, ÷å ðåàãèðàõìå ñÿêàø
ïðåâîäà íå å ïóáëèêóâàí. Òîãàâà ïðîñîò íåùàòà ñòîÿõà òàêà. Ñåãà âå÷å ñà
äðóãè è àç îò÷èòàì òàçè ïðîìÿíà.

> 3. IZKLIUCHITELNO obidni sa mi namecite, che iskam da iznudvam niakogo
> da kupuva spisanieto kato prevrashtam tova v edinstvenia nachin da se
> sdobie s prevoda na Katedralata i Bazarat. Koito me poznava znae che
> edinstvenoto neshto, koto ne sam dal e tova za koeto ne sa me pomolili.
> V interes na istinata nikoi ne mi e piskval prevoda v perioda, v koito e
> izcheznal on-line. Samoto spisanie go ima po-mrezhata, v momenta sam
> varnal i prevoda.

Íÿìàì íàìåðåíèå äà îáèæäàì íèêîãî -- íèòî Âàñ, íèòî ñï. Linux êàòî öÿëî.
Âúïðîñúò èçîáùî íå å â òîâà êîé êîãî ïîçíàâà è êîé òðÿáâà äà ñå èçòúêâà.

Âúçðàçÿâàì, ÷å â ìîÿòà ïîçèöèÿ èìà íàìåöè. Àêî ïðåãëåäàòå àðõèâà íà
íàñòîÿùàòà äèñêóñèÿ, ùå îòêðèåòå äâå ìåñòà, êúäåòî êîìåíòèðàì ëèïñàòà íà
âàøèÿ ïðåâîä â åëåêòðîíåí âèä, ñâîáîäíî äîñòúïåí â ìðåæàòà. È â äâàòà
ñëó÷àÿ ïîñî÷âàì, ÷å ñòàâà äóìà çà *ëè÷íèÿ ìè îïèò*, ò.å. ÷å â òîçè ìîìåíò
(îò 27-ìè äî äíåñ) íå ìîãà äà îòêðèÿ ïðåâîäà ïóáëèêóâàí. Èçîáùî íå ñúì
òâúðäÿë, ÷å ïðåâîäúò íà Âëàäèìèð Êîéëàçîâ íå å áèë ïóáëèêóâàí íÿêîãà â
ìèíàëîòî èëè ÷å íÿìà äà áúäå ïóáëèêóâàí â áúäåùå.

Ïðîñòî òàêàâà áåøå ñèòóàöèÿòà, è ðåàêöèÿòà ìè áåøå ñâúðçàíà ñ òîâà.
Íÿìà íàìåöè, íàèñòèíà íå ìîæàõ äà îòêðèÿ ïðåâîäà íà web-ñòðàíèöàòà íà
ñï.Linux. Òîãàâà ïå÷àòíîòî èçäàíèå áåøå åäèíñòâåíîòî ìÿñòî, êúäåòî
ìîæåøå äà ñå îòêðèå ïðåâîäúò íà Âëàäèìèð Êîéëàçîâ.

> 6. Stanloto-stanalo - Ot edna strana - losho - vmesto da imame prevod na
> Katedralata i na Homesteding the Noosphere (da rechem), imame dva
> prevoda na Katedralata. Ot druga strana - hubavo - zashtoto kakav
> po-dobar bugfix ot nezavisima implementacia? Mislia che v niakoi
> otnoshenia prevoda na Vlado e po-dobar ot tozi na Kaloian Doganov i
> Nikola Kolev, koeto ne oznachava, che tehnia prevod e losh - no kakto
> niakoi kazvat - poveche ochi gledat po-dobre. Mislia che za vsichki shte
> e nai-dobre, ako se saberat dobrite strani na dvata prevoda. Ot tova
> [...]

Åòî òîâà å òî÷êàòà, â êîÿòî îò òîçè ìîìåíò âñè÷êè çàåäíî ìîæåì äà èçõîäèì.
Ñòàíàëîòî -- ñòàíàëî. Íèêîé îò íàñ íå å èñêàë äà ïðàâè ïàðàëåëåí ïðåâîä,
äà ïðàâè ñå÷åíî íà îñòàíàëèòå èëè äà ñå èíàòè. Âàæíîòî å, ÷å âñè÷êè ñìå èìàëè
è îùå èìàìå äîáðè íàìåðåíèÿ, òàêà ÷å ðàçðåøåíèåòî å â íàøèòå ñîáñòâåíè ðúöå.
Êàêâî ùå ïðàâèì ñåãà?

Âàøåòî ïðåäëîæåíèå ìè ñå ñòðóâà ìíîãî ðàçóìíî. Ìîæåì äà îáåäèíèì
íàé-äîáðèòå ñòðàíè íà òðèòå ïðåâîäà â åäèí-åäèíñòâåí. Íèå, â ïðîåêòà
catb-bg, ïðåäëàãàìå ðåñóðñèòå íà ïðîåêòà äà ñå èçïîëçâàò çà òàçè öåë.
Àðãóìåíòèòå íè ñà:

1. (åòè÷åñêè ìîìåíò) Èìàìå îôèöèàëíîòî ñúãëàñèå è ïîäêðåïà íà Åðèê Ðåéìúíä,
ìàêàð äà ïðèçíàâàìå Âëàäèìèð Êîéëàçîâ çà ïèîíåð, àâòîð íà ïúðâèÿ ïðåâîä,
êîéòî ïðè äðóãè îáñòîÿòåëñòâà áè òðÿáâàëî äà å "êàíîíèçèðàí" çà îôèöèàëåí.

2. (ïðàêòè÷åñêè ìîìåíò) Èíôðàñòóêòóðàòà, ïîääúðæàíà îò SourceForge
(web, ftp, cvs, ïîùåíñêè ñïèñúöè è ò.í.) ùå óëåñíè åäíî òàêîâà
ñúòðóäíè÷åñòâî ìåæäó âñè÷êè ïðåâîäà÷è -- Âëàäèìèð Êîéëàçîâ, Íèêîëà Êîëåâ,
Õðèñòî Áîæèíîâ è ìîÿòà ñêðîìíà ëè÷íîñò, êàêòî âïðî÷åì è âñåêè, êîéòî áè
ïîæåëàë äà íè ñúòðóäíè÷è. Õóáàâî å ñúùî äà ïðåäîñòàâèì ïðåâîäà â ðàçëè÷íè
ôîðìàòè -- pdf, html è text.

Õðèñòî Áîæèíîâ âå÷å ñå ñâúðçà ñ ïðîåêòà catb-bg è íè ïðåäîñòàâè ñâîÿ
ïðåâîä. Èìàõ âðåìå äà ïðî÷åòà ñàìî ïúðâàòà ãëàâà, íî îùå íà ïúðâî ÷åòåíå
âèäÿõ íÿêîè ïîïàäåíèÿ, êîèòî ìíîãî èñêàì äà èçïîëçâàìå. Âñå îùå íå ñúì
÷åë ïðåâîäà íà Âëàäèìèð Êîéëàçîâ, íî âÿðâàì, ÷å îò òàì èìà êàêâî äà ñå
íàó÷è.

Íàøåòî ïðåäëîæåíèå êúì Âëàäèìèð Êîéëàçîâ å ñ òðóäà è îïèòà ñè äà ñå
ïðèñúåäèíè êúì íàñ, òàêà ÷å äà ïîëó÷èì ÅÄÈÍ òîëêîâà äîáúð ïðåâîä, êîëêîòî
íèêîé îò íàñ ñàìîñòîÿòåëíî íå áè ìîãúë äà ïðîèçâåäå. Àêî ñå îáåäèíèì,
òîãàâà ðàáîòàòà íà íèêîé îò íàñ íå å îòèøëà íàõàëîñò.