  • Subject: Re: lug-bg: Obrazovanie
  • From: geekbg@xxxxxxxxxx (GeekBG)
  • Date: Wed, 9 May 2001 11:48:51 +0300

>  Nasheto obrazovanie ne e (ili pone ne beshe) kato zamisal po-zle.
> Osnovnata razlika e "srednoto nivo", koeto v Bulgaria e
> po-losho. T.e. dobrite ni studenti sa tolkova dobri kolkoto
> i tehnite dobri studenti. Loshoto e che loshite im studenti
> sa mnogo po-dobri. Razlikata otchasti e na sistemata
> na obrazovanie, ot chasti e na motivaciata. Naprimer
> v Dania chovek znae che ako e dobar vednaga otiva
> v Nokia ili Erikson sas dvoina zaplata. I horata sami se
> natiskat da uchat.
I u nas situaciata e podobna. Ucha za da izbiagam ;-)

> Saglasen sam che programata na FKSU malko kuca. No chovek
> kato student moje i da pita, a ne samo da chaka niakoi da doide
> i da mu nabuta znaniata v glavata. Ne sam vidial prepodavatel
> koito ako odidesh i poiskash literatura i da ne ti dade, ili pone
> nasochi. Taka horata ucheha kak se izpolzvat "wavelets" za
> kompresia na izobrajenia, bez tova da e chast ot programata
> (stava duma za 1994-ta), kak se praviat ekspertni sistemi,
> kak se izpolzvat nevronni mreji za razpoznavane na izobrajenia.
Tuka si prav za radost vse oste ima hora dori da se nagarbiat s tvoite
interesi. Za sazalenie tova ne sa prepodavatelite, a asistentite. Povecheto
prepodavateli sa na preklonna vazrast i veche im e pisnalo da uchat.
Ostanala e ogromnata rutina i dobitija trening. Tova obache s nisto ne
pomaga na studenta.

> [...]
> pri edna normalna programa chovek ne bi triabvalo da ima
> vreme "da disha" po vreme na semestar zaradi domashni i
> kursovi zadachi. I ne bi triabvalo nikoi da prepisva  i t.n.
> Az imah shtastieto (pone parvite 3 godini dokato ne se
> hvanah na rabota kato programist) da sam "student".
> V momenta poznavam niakoi momcheta koito rabotiat
> ot 1-vi kurs za da izkarat pari. Mnogo jalko.
> Rabotata e hubavo nestho,  pridobivat se "prakticheski
> znania". Loshoto e che teoriata im se gubi. A
> "research and development" ne se pravi ot "zanaiatchii".
Zavisi, ako prodavash domati i uchish si e chista proba zaguba na vreme, no
ako si imal stastieto da popadnesh v miasto kadeto ste nauchish nesto,
uveriavam te nestata izobsto ne izglezdat taka.
Po otnoshenie na zanajatchiite sasto ne si prav. S tiah moze i da ne se
pravi R&D no ot tiah sled tova ti si vzemash zaplatata;-) Ne vseki se razda
Ajnstajn znaesh li?

> Pod "prepodavatelite sa prepodavateli" imam predvid da
> se zanimavat samo s prepodavane, koeto iziskva goliamo
> kolichestvo samopodgotvka. Istinata e che v momenta i
> te izdishat finansovo i se zanimavat s "nesvoistvena deinost".
Ami kakvo praviat v Universiteta. Da se mahat ot tam. Ama te hem na rabotata
lekoto hem na hliaba mekoto. E kato ne im ottarva da se mahat. Ne moze hem
samo da plachesh hem nisto da ne pravish. No taka im e po lesno. Oste
poveche che sistemata za habilitirane na prepodavateli e porochna do mozaka
na kostite si. V poslednite dve-tri godini sam iztarval ako e imalo promeni
v tazi nasoka, no ne viarvam che nesto se e promenilo drastichno.

> Tova che obrazovanieto e zakucialo se pokazva i ot fakta che
> firmata "SkyGate", koiato se zanimava samo s R&D shte
> provejda liatni kursove v TU-to po takiva "nepotrebni"
> predmeti kato "elektrodinamika" (Na tiah im triabvat
> hora koito edin den shte proektirat sledvashtoto pokolenie
> komunikacii mejdu podvijni nazemni stancii i spatnici).
Eto ot takiva se sazdava R&D, no te ne sa otishli tam da tarsiat ot
zanajatchiite kakto ti gi narichash. Horata si tarsiat talanti, a kakto e
izvesno tova si e napravo nauka

Men sasto mnogo me jad che nestata v Universitetite ne varviat dobre zastoto
saznavam, kolko mnogo mi e dal. Az sam zapochnal da rabotia v Universiteta i
znam che tam ima hora, koito naistina obichat rabotata si i vapreki vsichki
trudnosti prodalzavat napred. Tezi hora obache triabva da badat podkrepeni i
imenno togava izliza na preden plan roliata na Universiteta. Ne moze da idva
firma, kojato ti kazva che ste pusne v dejstvie visoko tehnologichno
oborudvane za realno proizvodstvo kato ste  obuchavat i studenti, a ti da se
pravish che nisto ne e stanalo samo zastoto malkoto ti cehche v Orlandovci
ste bade udareno v zemiata. Tova e edin savsem realen primer, kojto
ilustrira kakva e situaciata.
Temata za obrazovanieto e mnogo obshirna, a i ne mislia che tuk i e
miastoto.
Pozdravi
geekbg@xxxxxxxxxx
http://www.geekbg.net