Re: lug-bg: Sendmail+advanced + Again!

  • Subject: Re: lug-bg: Sendmail+advanced + Again!
  • From: vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx (Vesselin Kolev)
  • Date: Wed, 7 Nov 2001 21:31:35 +0200

Parvo, ia si nadnikni v zonata na tvoia domain!

Samo lispva bastiona:

dobrich.net     mail exchanger = 20 mx1.telecoms.bg.
dobrich.net     mail exchanger = 21 mx2.telecoms.bg.
dobrich.net     mail exchanger = 22 mx3.telecoms.bg.
dobrich.net     mail exchanger = 10 eos.dobrich.net.

Vtoro mai niakoi hora ne sa stanali ot masata sled dobria zapoi s
bira... ili ne sa cheli ili ne sa iskali da prochetat tochno kakvo e
napisano i kakav e vlozhenia smisal vav vsichko tova. Shto se
kasae do preosmisliane na mrezhovata politica za translirane i
marshrutizacia na maila, az ne sam tolkova navatre v neshtata,
che da ia preosmisliam sam bez da sam nauchil vsichko po
vaprosa.

Sorry, che stavam otegchitelen za niakoi hora, no kakvo pyk,
malko informacia v poveche niama da navredi nikomu... stiga da
iska da ia chete.

Parvo malko introdukcia. Povecheto MX-zapisi sa za predotvratiavane
na katastrofi i za uskoriavane na maila. Ako niakoi ne e zapoznat s
fizicheskia princip, che ne vinagi nai-kysia pyt e nai-kratak si e negov
problem. iskam da kazha, che mail-traffica na Sofiiskia universitet na
den e smushtavashto goliam. V nastoiashtia moment SU ima nai-goliamata
centralizirana clientska samoupravialiavashta se mrezha v BG. Ako niakoi
tuk vidi logovete na mail-traffica shte se izpoti. Chast ot traffica e i para-
ziten, napr. prosto otvoreni sessi na 25/tcp ot strana na razlichni po vid
pishman flooderi i hackeri, razpadnali se connekcii sas mail-server v
zapadno tambuktu, koito po shtastlivo stechenie na obstoiatelstvata e na
vryzka pri koiato se gubiat paketi a poniakoga i samata vryzka izchezva
za minuti. Sashtestvuvat oshte kup tormozeshti maila factori, kato naprimer
pisma s greshen podatel, koito niama na koi da se vyrnat, s po-goliama
dylzhina ot pozvolenata, timeouti ot vatreshni serveri, chiito administratori
za propusnali da gi vkliuchat... Na posledno miasto da napomnia, che e-maila
e osnovno sredstvo za komunikacia v academichnite sredi. Edno kopie na statia
izprateno ot edin chovek na drug i sadarzhashto figuri i kartniki, mozhe da e
nad 2 MB.

Govoril sam s administratori na golemi komersialni dostavchici... Te ne
izpitvat tozi koshmar v takava stepen, zashtoto povecheto im clienti ili
imat server za mail, koito raboti na direct connection, ili pyk dialup
clientite izpolzvat webmail (hotmail, yahoo i t.n.). A i academichnite
sistemi vinagi sa bili cel na hora, zhaleshti da se uchat varhu mrezhovata
struktura... zatova se nalaga tam da se pravi bastion i maila da se relayva.
Vseki s leka raka kazva che edna ideia e divno bezmislena, no pravi tova
edisntveno ot svoia pozicia, bez da se zamislia, kakvi sa tochno faktite i
usloviata doveli do edno ili drugo reshenie...

Sega se premestvame leko vav prostranstvoto za da vidim kak e v CERN:

cern.ch mail exchanger = 30 dxmint.cern.ch.
cern.ch mail exchanger = 10 smtp.cern.ch.
cern.ch mail exchanger = 15 mail7.cern.ch.
cern.ch mail exchanger = 20 mint.cern.ch.

Tova koeto vizhdate malko lyzhe. Mail-serverite sa dosta poveche, no po-
goliamata chast sa zad bastion. Relayvaneto po serverite na otdeli e po
UUCP, ima kup VPN-i i dr. extri. Tazi organizacia ima ogromni i moshtni
serveri... dalech nad pentium na 166 i pak se e prezastrahovala ot buri...

Drug podhod ima Los Alamoskata nacionalna laboratoria, kadeto niakak ne
si vzimat administratori glupci, zashtoto sa grybnaka na nauchnata deinost
v otbranitelnia sector na USA:

lanl.gov        mail exchanger = 0 mailrelay2.lanl.gov.
lanl.gov        mail exchanger = 0 mailrelay3.lanl.gov.
lanl.gov        mail exchanger = 0 mailrelay1.lanl.gov.

Tova tuk e mnogo hitar podhod. Naistina shapka svaliam na adninistratora im.
Vseki server poema sredno po 1/3 ot zaiavkite. Ochevidno, che tozi server
polzva sled tova za preprashtane na maila po zvena vytreshno marshrutizirane,
UUCP ili drug nachin za prehvyrliane na e-maila.
Mail-hostovete v GOV domaina ot pyrvo nivo obiknoiveno imat i drug skrit
mehanizam za uskoriavane na poshtata, a imenno stealth DNS serveri, koito
se izpolzvat samo i edinstveno ot serverite za internet uslugi. Te ne sa dos-
tapni za clienti i chesto paziat svezhi zonalni failove za byrz dostap. Obs-
sluzhvat DNS zaiavkite na mail-serverite mnogo byrzo i poshtata ne se
zastoiava v opashkata... Tova pesti vreme i resursi!

No mozhe bi nai-umnoto izpolzvane na poveche ot 1 MX recorda za
zonata e marsrutizaciata na maila po razlichni pytishta (dostavchici).

Ta taka, mislia da spra dotuk i da otida da pia po edna bira... tymna!

  Vesselin