Re: lug-bg: Linux Distribucii v Bulgaria (Offtopic)

  • Subject: Re: lug-bg: Linux Distribucii v Bulgaria (Offtopic)
  • From: vlk@xxxxxxxxxxxxxxxxx (Vesselin Kolev)
  • Date: Sun, 20 Jan 2002 14:37:46 +0200

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<+>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Sega konkretno niakolko fakta...

Naistina Mandrake e dobra platforma za rabotna stancia. Parvo, zashtoto
pristiga s mnogo bogat nabor ot pomoshtni programi. V distribuciata idva
pochti vinagi nai-novoto. Pokazatelno za tova e sravnenieto m/u Mandrake
8.1 i RedHat 7.2. Makar, che Redhat 7.2. izleze sled Mandrake 8.1 v nego
niamashe tolkova novi i izchisteni versii na povecheto programni produkti.

Ako niakoi e nachinaesht, toi lesno shte se opravi s instalaciata na tazi
OS, vkl s nastroikata na seriini ustroistva i grafichnata sreda, a tova ne e
nikak malovazhno ako iskame LINUX da se populiarizira. Istinata e, che
povecheto obiknoveni potrebiteli se plashat ne ot samia LINUX, a ot
instalacionnia mu proces. Zasega Mandrake i RedHat, a naposledak i
SuSE se spraviat mnogo dobre v tazi nasoka. Drugoto naistina dobro e dobre
izpipania grafichen istrument za upravlenie na paketi. V tova onoshenie
toi si e cialo bogatstvo i prevazhozhda v tova otnoshenie Windows.

Ne na posledno miasto e dobre da se otbelezhi, che Mandrake idva
sas standartna konfiguracia za personalna mrezhova sigurnost, a tova
e v polza na nachinaestia potrebitel, koito oshte ne e savsem naiasno
kakto e tova mrezhovi filter i kak se polzva. Ima i mnogo dobra kolekcia
s driveri i avtomatichen konfigurator na LAN-karti i seriini ustroistva,
osobeno za modemi. Neka ne se lazhem, che niakoia kaka sas sredno
obrazovanie shte znae kakvo e tova rekursiven metod za pretyrsvane
na baza danni s driveri... Za neia e nuzhno kato si kupi modem toi da
trygne ili ako shte se zakachi v LAN-a v neinia blok zakachaneto da
e bezproblemno, a ne da doide tehnika-poluidiot i da i kazhe, che
LAN kartata na rabotela s LINUX i mozhela samo s Windows, zashtoto v
negovia ogranichen mozak imalo samo edin algoritam za instalirane na
driveri za niakolko vina LAN-adaptora ot Control Panela na Windows.
Ako niakoi si misli, che tazi kakichka shte sedne da chovyrka v scriptove
i da kompilira primerno Sendmail ili DHCP se zabluzhdava... I zatova
takiva tehniki ne sa zastypeni na potrebitelsko novo v tozi vid LINUX.

Shto se kasae do naprednalite potrebiteli, izboryt na Mandrake e poveche
vapros na vkus. Az go polzvam, zashtoto na men taka mi haresva.
Sviknal sam s nego, spestiava mi mnogo vreme i trud.. i nai-veche mi
vadi hliaba... Ot kakvo da sam nedovolen???

Razbira se ima edna mnogo ekzotichna grupa ot hora, koito vse gledat
da izkarat drugia glupak, zashtoto glupaka polzval edin kakva si distribucia,
koiato bila mnogo lesna, sharena, abe s edna duma za bolni ot Aldshaimerova
bolest, koito mogat da izpalniavat niakolko operacii a za vsichko drugo se
iska chuzhda pomosht, a toi, vidite li, umnia, polzval distribucia za
maniaci, koito bila
mnogo trudna.. i na neia imalo edna strashna programa BitchX, koiato
kickvala niakoi nabeden ot niakoi si kanal v IRC ot edi-koi si server
v Severno Tambuktu kato mu davala obiasnenie (BitchX, baby!!!)...
Posle pokazvat na niakoia razvalnuvana do zapotiavane osmoklasnichka,
obzeta ot mislite dali Palomita e marka, na koiato mozhe da se doveri,
kak geroiski kompilirat neshto pod LINUX i to trygva niakak si... siakash
kompiliraneto e niakakva geroiska postypka, riadka i prisyshta samo na
rodenie genii i geroi... Chuvat se vazklichania "Yeee...", miatat se
okurazhavashti momicheski pogledi i t.n... i do tuk. Sled tova se sluchva
taka, che vaprosnia genii i geroi se iaviava na konkurs za rabota v
niakade, kadeto se iska po-visoko nivo, i poviahva kato temenuzhka v
piasacite na Sahara oshte v nachaloto na interviuto, shtoto edin masiv
ne mozhe da transponira... I togava toi razbira, che e samo edin potrebitel,
koito se e nauchil da kompilira za dadena distribucia... i e sprial dotuk.

Po princip edna programa se kompilira sas GNU C/C++ kompilatora, koito
e ednakav za vsichki LINUX distribucii (mozhe samo po versia da e
razlichen). V Mandrake podrobno e opisano kak se kompilira i iadro.
Prilezhnite i nahodchivi potrebiteli znaiat tova i go praviat perfectno!
Documentaciata v Mandrake zaema dosta goliamo miasto i e dosta dobra. Ima i
vsevazmozhni developerski paketi, koito vnimatelnite polzuvateli sam siguren,
che za zabeliazali. Ima i mnogo dobar GUI instrument za kompilacia na
iadroto, koito ne mozhe da ubegne na edin naistina dobar potrebitel, koito
sydi za tova dali edna distribucia e dobra ili ne.

Po princip ideologiata na Mandrake e sashtata kato na RedHat. Tam imash
manager na paketi RPM, dali shte e integriran,s GUI  ili shte e na consola si
e vse edno (e ne savsem, no v ramkite na  dopustimoto). Paketite pristigat
pri potrebitelia kompilirani za dadena arhitektura ili za proizvolna takava,
tova se otraziava i v naumenovanieto na faila s paketa, naprimer:

BitchX-1.0.0.c17.10mdk.i586.rpm

e kompiliran za Mandrake LINUX i arhitektura i586. kratko i iasno. Tuk vseki
racionalen chovek, koito ne strada ot experimentatorska treska shte  poiska
da si instalira BitchX napravo ot RPM paketa... Za po-entusiaziranite ima
i sorce code, no i entusiastite sa obiknoveno hora, koito znaiat koe kade e,
ako ne znaiat go namirat i kompilaciata trygva.

Ako niakoi iska da kompilira programi pod Mandrake ili RedHat, a ne da
polzva gotovi i kompilirani failove, traibva vnimatelno da prochete koi paketi
se iska da se instalirat (nai-chesto headeri ili pomoshtni biblioteki za  GNU
C/C++). Sled kato gi instalira niama problem s kompiliraneto na programi.
Ne samo tova... S Mandrake idva vinagi nova versia na GNU C/C++ i tova
garantira, che sa popraveni niakoi predishni greshki i ima mnogo novi
vazmozhnosti. Na praktika tova dali mozhe da se kompilira neshto ili ne
ne zavisi ot distribuciata i vseki koito e naiasno s procesa na kompilirane
znae tova. Kompiliraneto na daden paket zavisi SAMO I EDINSTVENO ot
tova s kakvi resursi razpolaga daden kompilator GNU C/C++. Po sashtata
logika mozhem da iskarame edna ili druga distribucia negodna, samo
zashtoto ne sme dogledali neshto...

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<+>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Tova, koeto e napisano tuk ne e niakakva oda vav vazhvala na Mandrake,
a prosto edno malko opisanie zashto traibva da se nasarchava negovoto
izpolzvane ot nachinaeshti potrebiteli, dokato te ne stanat po-dobri ne
izberat distribucia po svoi vkus! I Mandrake ima nedostataci, no
otnoshenieto (resheni problemi)/(neresheni problemi) >> 1

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<+>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

I edna molba, ako ne mozhe niakoi da pomogne konkretno po temata
neka pone da ne pishe smeshni raboti. Cialata tazi dandania stana, zashtoto
niakoi poiska da znae ima li distributor Mandrake ili ne, iavno za da si
kupi komersialnia im server, koito e nasitna dobar. Ima takava firma i
tia e NetPlus v Dobrich....

Ei tova mu triabvashe na choveka-otgovor konreten! A ne da mu kazvate
"abe ti si lamer i glupak shtoto polzvash Mandrake". Celta na tazi grupa
e da pomaga, a ne e selski megdan kadeto vseki da se iziaviava, zashtoto
drugade mu lipsva pole za iziava!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ako LINUX
obshtestvoto strada ot drazgi i e arena na proiava na selski nomera ot
gradski tip, to nikoga niama da postigne svoiata cel, a shte izpadne v
edno bezmisleno gubene na vreme i sili v sporove, poveche harakterni
za futbolni agitki.

Ei sega mi se nalaga da dovarsha edna glava ot documentaciata za Sendmail,
koiato e svarzana sas sigurnostta v Sendmail i se bavia, zashtoto se iziskva
da se prouchi opita na horata, a ne samo na edin ili dvama dushi, shtoto tova
ne e monografia kak az i Teodor Georgiev polzvame i administrirame
Sendmail... a shte bade polezno chetivo, koeto da pomaga. I zabavianeto e
prichineno ot lipsa na hora, koito sa gotovi da spodeliat opita si. Predi
vreme vsichki kazvaha "Sendmail ne e sigurna i ne znam si kakvo.." haide sega
te da mi napishat s kakav tochno problem sa se sblyskvali, kak sa go
reshili i t.n... a ne da mi citirat statii po Internet, tiah gi izhcetoh i sam
se hilil kak mozhe edin problem na nakadaren systemen administrator da
se talkuva kato globlen problem v Sendmail. Ne che niama dupki, no
pomognete s opita si da se pomogne na tezi koito shte polzvat Sendmail
da ne popadnat v tiah!

Samo Teodor Georgiev otklikna na tazi molba.... Ineresno mi e da vidia
kakav e opita sas Sendmail na horata, koito vse obichat da opliuvat tova i
onova... i koito davat saveti na bazata na "tuka ima-tuka nema"

Sorry za nervnia ton, no mislia, che e kraino vreme da se preosmisli za
kakvo sme tuk i kakvo pravim.

   Vesselin Kolev