Re: RE: lug-bg: Off topic: Prozorez EksPi za Bulgarskata Administrac ia ?!

  • Subject: Re: RE: lug-bg: Off topic: Prozorez EksPi za Bulgarskata Administrac ia ?!
  • From: danchev@xxxxxxxxx (George Danchev)
  • Date: Sun, 31 Mar 2002 16:42:15 +0300

>   Taka.. dotuk samo niakoi shtrihi ot peizazha.
>
>   Sega kakvo az mislia, che bi traibvalo da se napravi za da se promeni
> situaciata.
>
>   1. Zabraviame za kurvata narechena Obshtestveno Mnenie. Pyrvo to e
> ot selski tip i vtoro se gradi ot mediite, a tam blesti ot negramotnost..
> Osven tova zabraviame za politici, tehni protezheta i drugi
> poluinteligentni sazdania, zhurnalisti ot Malo Buchino, svetci ot
> Dragalevci, agrobiznesmeni ot Pernik i pevici ot Dupnitza i zapochvame da
> mislim kak da prevzemem krepostta na prostotiata... s taran ili s trojanski
> [...]

8. Neka tova ne prozvu4i kato preporuka, a po-skoro kato vypros mozhem li da
go organizirame, t.e.  ima li neobhodimite sili/sredstva/vreme/whatever za da
stane tova...

Prosto obstoizvestna istina i fakt e 4e ot 4isto tehni4eska gledna to4ka za
razreshavane na dosta problemi sys syvmestimostta i portabilnostta i za
po-lesno boravene s razli4nite bylgarizirasti software-ta mi se struva 4e
trqbva da se organizira edin bulgarian packages archive (deb/rpm/whatever ...)
V smisyl takyf, avtori na 4isto bylgaririzirasti/kirilizirasti software-ta
kato Anton Zinoviev (bglinux, bgtex, etc...) i drugi pishat upstream sources,
sled koeto te i/ili drugi experienced users paketirat za raznite linux i *bsd
distrota ... Vsi4ko da se store-va v edin archive, kojto da e splitnat kato
nesto ot sorta na [syvsem primerno razbira se]:

{http|ftp}://bgpackages.linux-bulgaria.org
upstream-sources/
debian/
slack/
suse/
mdk/
rh/
freebsd/
netbsd/
openbsd/

Mozhe da se polu4i taka 4e ne vsi4ki distrota ste se nuzhdaqt ot daden
software (napr. debian ne se nuzhdae ot bglinux da re4em) i t.n. Mozhe da se
okazhe 4e ne za vsi4ki distrota ima zhelaesti i dostaty4no experianced user
za da paketirat, no kakvoto byde paketirano ste e vse ot polva i za users i
za upstream developers - stoto sega naprimer bglinux (upstream) trqbva da
pravi magii za da se instalira/deinstalira/blablabla na raznite distrota... a
tova e painful i za developers i za users (beginners da re4em)...
pyk i raznite users s raznite distros mogat da imat razni problemi ...

Tova ne e nov problem, i reshenieto systo ... prosto vzaimstvame ideqta ot
debian, samo 4e ste se paketirat samo bylgarizirasti/kirilizirasti
software-ta koito gi nqma v syotvetnite official distrota, i nqma da se
paketira samo za debian a i za drugite distros ... v tova 4islo mozhe da se
paketira i dokumentaciq prevedena na bg i t.n. kvoto trqbva/ima/mozhe.

Syvsem v reda na nestata i absolutno vyzmozhno e naprimer syvsem edna
sekretarka (s bezkrajno dylgi kraka + drugi ekstri ;) da izpylni: apt-get
install bgtex, kato predi tova e slozhila syotvetnite unofficial entrita v
sources.list ...

Systo taka obstoizvesten fakt e 4e ne vsi4ko mozhe da se reshi s open source
products. No edna mnogo golqma 4ast (osobeno services - the hard networking)
naistina e po-dobre (da ne kazha po4ti zadylzhitelno) da se "nosi" ot open
source sistemi ...  Ne e mnogo vqrno 4e edinstvewniq office produkt goden za
upotreba v bg e MS Office, naprotiv dokolkoto znam v BG ima dyrzhavni
slushiteli koito rabotqt izklu4itelno i samo s Star/OpenOffice, i to ne
prosto zastoto MS Office, respektivno Windows ne vyrvqt na tehnite
architectures, imat nqkakvi drugi syobrazheniq, no ne sym kompetenten po
vyprosa ... No da kazhem 4e tova sa nqkakvi izklu4eniq, no vse pak na dosta
golqma 4ast ot bylgarskite 4inovnici ne im e neobhodim kakyfto i da e  office
paket, prosto editori kato gedit/kedit sa im prekaleno powerful i tova im e
predostaty4no. Trqbva samo trezvo da se preceni kakvo ste im trqbva i kakvo
ne, da se napravi ... no tova ne se pravi v 99% ot slu4ajte ot otoriziranite
za celta organi (ako gi ima vyobste).
Nie nqmame specializiran i kompetenten bezpristrasten dyrzhaven organ/komisiq
koito syvsem 4estno da iztestva i da reshi koj ot zada4ite mozhe ili e
po-dobre da se reshat s open source software i koi s commercial (nezabravqjte
4e open source mozhe da ima bezplaten i platen support/updates, da ne govorim
4e updates sa adski byrzi i navremenni) ... Nashata administraciq ne vzima
nikakvi merki v tova otnoshenie, taka kakto gopravqt  v Germany/France/etc ...

Pri nas v bg resheniqta se vzemat qsno kak... problema ne e samo v
nekompetentnostta na sluzhitelite, ima i drugi po-strashni i vliqtelni zemni
sili, prosto ima interesi ...  S tova neznam kak mozhem da se preborim.
Prosto nqma systezanie i trezva precenka... "pobeditelq"  kojto ste  reshava
vsi4ki IT zada4i na dyrzhavnata administraciq e izvesten na vsi4ki mnogo
mnogo predi start-a, nezavisimo kakvi ste sa posledstviqta sled tova za
dyrzhavata/naroda/etc.

--
Greets,
fr33zb1