lug-bg: Logical Volume Manager

  • Subject: lug-bg: Logical Volume Manager
  • From: vasil@email.domain.hidden ( )
  • Date: 05 Jun 2003 10:56:09 +0300

Ïðèêðåïåíè ñà â òîâà ïèñìî (ò.å. òîâà ñà ìîèòå áåëåæêè, ïî êîèòî Áîÿí
Êðîñíîâ ãîâîðè), íàäÿâàì ñå äà ñà ïîëåçíè íà íÿêîé :)

1) Kakvo pravi LVM nakratko
pomaga da si maage-vash mnogo diskove i diskovo prostransvo, lesno i guvkavo
2) kakvi sa predimstvata
  pri golemi i pri malki mashini
  (pri segashnite ceni na harddiskovete, maj e mnogo mutna razlikata m/u golqma
  i malka sistema. Az lichno go polzvam na edin 36G disk)
  2.1 malki mashini - moqta lichna mashina
  Chovek lesno mozhe da manage-va partitions, ako sa mu nuzhni drugi, naprimer
  da otdeli nqkolko G za /opt, za experimenti, i posle da go mahne, bez da ima
  shans neshto kato prepulni /opt, da poprechi na normalnata rabota. Po sushtiq
  nachin mozhe da se postupi s /tmp
  2.2 golemi mashini
  Ulesnqva strashno mnogo dobavqneto na novi diskove, mahaneto na stari, i kato
  se kombinira s reiserfs, mozhe on-the-fly da se pravi vsichko, za dobavqneto
  na nov disk kum masuva ne e nuzhno i da se umountvat fajlvite sistemi, za tova-
  po-dolu.
  (marla ne stava za primer, shtoto tam raid-a ni ne e chak tolkova guvkav :) )

3) kakvi sa nedostatucite
  kato pri raid0, nikakva zashtita...
  Ako grumne nacqlo nqkoj disk, fajlovata sistema mozhe i da se vuzstanovi, no
  shte e dosta trudno.
4) kakvo predstavqva lvm
  physical volumes
    hard diskove na cqlo, partitions, etc. Vsqko PV, koeto e vuv volume grupa , ima
svoj sobstven UUID. Kogato se napravi volume grupa, vuv vsqko PV se zapisvat koi sa
UUID-ovete na ostanalite PV-ta.
  volume groups
    subrani na edno mqsto physical volumes, v grupa
  logical volumes
    samite 'partitions'

    shema:
    hda1   hdc1      (PV:s on partitions or whole disks)
       \   /
        \ /
       diskvg        (VG)
       /  |  \
      /   |   \
  usrlv rootlv varlv (LV:s)
    |      |     |
 ext2  reiserfs  xfs (filesystems)

v RAID. Po sushtiq nachin i LV sa razdeleni na LE (logical extents).
(kakva tochno e razlikata m/u LE i PE ?ne izglezhda (po princip) da ima
takava :) )

  creating
   1) pvcreate na PV-tata. preporuchva se da imate partition table,
  i da se pravi na PV /dev/sdb1 ,vmesto direktno /dev/sdb. Po tozi nachin
  se izbqgva gnusniq moment, v kojto napisvate s LILO boot sector na greshnoto
  mqsto, i mozhete da imate backup boot sector.
  resizing (up-down)
    uvelichenie - suzdava se noviq PV,
      pvcreate /dev/hde1
      dobavq se vuv volume grupata
      vgextend vg00 /dev/hde1
      i sled tova se razpuva po zhelanie volume grupata
      lvextend -L+2G /dev/vg00/var
      sled koeto, mozhe da se dopulni i fajlovata sistema
      resize_reiserfs /dev/vg00/var
      (vsichko tova, bez umount i bez dopulnitelni mizerii. Sushtoto mozhe da se
      pravi s ext2, no trqbva da se umount-ne fajlovata sistema. tool-a se kazva
      resize2fs i se polzva po absolutno sushtiq nachin. ima i e2fsadm, kojto
      kombinira v sebe si lvextend i resize2fs)

    namalqne-
      izbira se ot koj LV shte se vzeme mqstoto
      umount-va se fajlovata sistema (mislq, che za momenta nqma takava, koqto
      da mozhe da se shrink-va, dokato e online(XXX trebe da proverq))
      fuser -kvm /home && umount /home
      resize-va se do nuzhnata golemina (otnema izvestno vreme) (za vseki
      sluchaj e hubavo da se pusne edin check)
      reisersfck /dev/vg00/home && resize_reiserfs -s-2G /dev/vg00/home
      namalq se samiq logical volume
      lvreduce -L-2G /dev/vg00/home
      i tuk veche po zhelanie na klienta mozhe s teq svobodni 2G da se
      extendne nqkoj drug LV, ili da se mahne PV, na kojto sa. Ako imame
      /dev/hde1, kojto e 2G , i iskame da go mahnem , proverqvame kolko
      PE sa ostanali na nego:
      pvdisplay /dev/hde1
      i mozhe da izmestim s pvmove nestata, ako sa ostanali takiva, na nqkoj drug volume:
      pvmove /dev/hde1 /dev/hdc1
      (v po-stari versii na LVM ima problem sus skorostta na pvmove)
      vgreduce vg00 /dev/hde1
      (mozhe da se propusne hde1, ako iskate da mahnete samo nego,i samo toj e svoboden,
      po princip maha vsichki neizpolzvani PV)

  snapshot
    Mnogo hubava vuzmozhnost, za da se pravi backup. Suzdava kopie na daden LV v tekushtoto
    mu sustoqnie,i mozhe da se chete ot nego, bez da se vizhdat promenite, napraveni po fajlovata
    sistema ot momenta na suzdavane na snapshot-a.
    Suzdavame snapshot-a , kato kazvame kolko mqsto mozhe da se polzva za
    da se pazqt promenite po dannite (mqstoto se vzema ot svobodnoto vuv VG, i
    ako se prepulni, snapshot-a se disable-va. Dobro chislo e okolo 10-20%,
    pone spored docs)
    lvcreate -L400M -s backup /dev/vg00/home
    mount-vame si go nqkude (shte se mount-ne read-only!)
    mount /dev/vg00/backup /mnt
    pravim kakvoto pravim, sled koeto go otkachame, i premahvame ot sistemata:
    umount /mnt && lvremove /dev/vg00/backup

6) real-life problems with recovery
  overwrite begining of pv
    tools, howto, using a bit of dd
    mnogo pomogna howto-to, i toola uuid fixer. Ponezhe se beshe namazalo nachaloto
    na PV, po princip tool-a ne paleshe, i ne go poznavashe kato disk, i zaradi tova
    se nalozhi da drupnem purvite 512 bajta ot drugiq PV, v kojto pisheshe i UUID-a
    na namazaniq PV, sled koeto s UUID fixer-a se opravi i samiq PV.
  change bad hard drive
    pvmove ima mnogo hubava opciq, da ignore-va greshki pri chetene, taka che da nqma
    problem s razvaleni diskove, ako iskate da gi mahnete.
    edin problem, ne direktno svurzan s lvm, kojto imah kogato mahah 2 razvaleni diska-
    mahah 2 diska po 60G i gi smenih s edin ,deto beshe 120G, i toj beshe sus 100MB
    po-maluk ot sumata na drugite 2(izobshto ne mi beshe smeshno togava...), pri koeto
    reiserfsck totalno otkaza da raboti, i davashe segmentation fault. togava uspqh da
    razshirq po nqkakuv nachin LV s oshte 100mb i da opravq fajlovata sistema, no se
    poluchiha uzhasni zagubi ot tova, taka che imajte go v predvid...
7) LVM2/Device mapper
  compatibility - tools are incompatible, pv's - compatible
    t.e. Utilkite za LVM2 nemogat da rabotqt s LVM1, i obratnoto, ise kazvat
    po absolutno sushtiq nachin. Nqma problem da si podkarate suzdadenite s LVM1
    PV,VG i LV pod 2.5 i 2.6 kerneli s LVM2, no tool-ovete nqma da rabotqt, i
    do momenta pone nqma takiva, koito da rabotqt i za 2te.
  mostly in userspace
    v novite kerneli e mahnat pochti celiq kod za razpoznavane na partitioni i t.n,
    koeto vodi do tova, che scan-a na LVM za PV trqbva da stava izcqlo v userspace,
    koeto vodi i do dosta po-baven boot, osobeno ako imate 2 cdrom-a(nadqvam se,
    tozi bug shte go opravqt v budeshte).
  migration notes
    Ako migrirate ot ednoto na drugoto, druzhte si nqkude na non-lvm partition i 2ta
    vida tools, za da mozhete da gi smenqte, bez da polzvate nqkakvi vunshni instrumenti.

  EVMS - Tova e volume manager-a na IBM, kojto za 2.4 vurveshe na otdelen patch, a sega
  se prenapisva, da raboti zaedno s device mapper i raid, i da ne reimplementva povecheto
  neshta na raid-a. Prakticheski, EVMS shte se svede prosto do edno kolichestvo userspace
  tools, koito shte mogat da manage-vat RAID i LVM ednovremenno, i da ulesnqvat mnogo
  diskoviq management. Ochakva se po nqkoe vreme sled kato izleze 2.6, ekipa, kojto raboti
  po EVMS, da napravi tool-ove za migraciq ot EVMS dqlove do LVM2 (ponezhe izpolzvat
  razlichen on-disk format). po vuprosa za reimplementaciqta - [3] i [4]

 [1] http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/index.html
 [2] http://www.sistina.com/products_lvm.htm
 [3] http://lwn.net/Articles/14816/
 [4] http://lwn.net/Articles/14714/