[Lug-bg] Notebook MSI M670X, Gentoo, Проблеми с температурата на процесора и аудио картата.

  • Subject: [Lug-bg] Notebook MSI M670X, Gentoo, Проблеми с температурата на процесора и аудио картата.
  • From: "Metin Akat" <akat.metin@xxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 11 Jun 2007 13:03:18 +0300

Здравейте!
Аз съм един нов член на пощенския списък. С някои от вас се запознахме на сбирката този уийкенд. Беше ми изключително приятно. И съм доста разочарован, че не съм знаел за съществуването на тази прекрасна група, въпреки че ползвам GNU/Linux вече от около 3 години.

Имам два проблема, които не мога да разреша от доста време. Мислех, че са резултат от това, че все още драйвърите в ядрото не са достатъчно добри (а за температурния проблем мислех, че е от лошия дизайн на лаптопа) и се бях отказал да търся решението им. Снощи обаче изпробвах новата Fedora и адски много се изненадах, когато установих, че там тези два проблема ги няма. Ето за какво става въпрос:

1. Купих лаптопа си през декември 2006. Още от самото начало температурата се движи между 50 и 60 градуса при нисък cpu usage. Покачва се докъм 65 при гледане на филм, примерно. При компилиране на голяма програма стига до 75, дори до 80 градуса.
Прикачвам файл с пълен хардуерен профил, така както го изкарва lshw, а също и kernel .config файла ми. Аз не съм компютърен специалист и си нямам почти никаква представа от хардуер. Затова и не знам изобщо в каква насока да търся решението на проблема. Какато споменах по-горе, под Федора този проблем го няма. Температурата, при ниско натоварване на процесора, стабилно стои под 50 градуса. Ако го натоваря малко повече, тя се качва докъм 55 градуса, при което вентилатора се включва на по-високи обороти (започва да шуми повече) и я сваля пак под 50 градуса. Същото нещо се получава и под Gentoo, само че там вентилатора започва да работи на по-високи обороти, чак към 73-75 градуса, и след като температурата падне под 70, пак превключва на нормални обороти.

2. Аудиокартата ми е:
aoede linux-2.6.20.7 # lspci | grep -i audio
00:10.1 Audio device: nVidia Corporation MCP51 High Definition Audio (rev a2)
и използва snd_hda_intel драйвъра от ядрото. Картата се разпознава автоматично от alsaconf и настройката и преминава без никакви грешки. В миксера се появяват 3 канала, които реално контролират нивото на звука:
PCM, Front  и  Headphone
Получава се някакво объркване между Front и Headphone каналите, така че и двата канала контролират едновременно и слушалките и вградените колонки на лаптопа. Когато включа слушалки, звукът от колонките не спира, а се чува и от двете места.
Както установих, под Федора този проблем не съществува и там аудиокарта те държи така, както би трябвало. Звукът изчезва от колоните когато се включат слушалки и двата канала на миксера си контролират правилно поверените им функции.
Под Федора се ползва същия драйвър от ядрото (snd_hda_intel)
Преди време бях чел някъде, че драйвърът не поддържа микрофон-ската функция на картата (имам вграден микрофон на лаптопа), но доста се изненадах, когато установих, че под Федора работи и микрофона.

Преди малко тествах по-ново ядро (2.6.21 - същото ползва и Федора) и положението е абсолютно същото

Към писмото прикачвам две файлчета - с конфигурацията на кърнъла си и хардуерния си профил от lshw. Пак повтарям, че не съм специалист и затова се извинявам ако не предоставям някаква информация която би трябвало... просто не знам какво друго би могло да е информативно за проблемите.

Благодаря предварително!