Re: lug-bg: Voinata streshtu GPL (malko opit i FUD ot moia strana)

  • Subject: Re: lug-bg: Voinata streshtu GPL (malko opit i FUD ot moia strana)
  • From: sn@xxxxxxxxxxxxxx (Svetoslav Nikolov)
  • Date: Fri, 4 May 2001 08:14:27 +0200

Purvo iskam da kaja che az samia
sam pisal niakoi programi .

Edna-dve sam gi pusnal pod GPL a 2 drugi
sa svobodni za POLZVANE, no ako niakoi
iska da im vidi koda shte triabva da si plati.
Programata e svobodna za polzvane, poneje
sam na fiksirana zaplata i dohodat ne mi
zavisi ot neiniat uspeh.

Tazi koiato sam pusnal pod GPL e rechnik
(datsko angliiski) za chiito kod niamam vreme
da usavarhenstvam i mi se iskashe niakoi drug
da se angajira. Pochti se poluchi - edin
mladej go portna za Windows. Opita s GPL be umereno
uspeshen - dosta hora go polzvat i edin se vkliuchi v
pisaneto. Az i ne ochakvah poveche.
(Rechnika obache mi e stranichna deinost- prosto
da si "nachesham krastata" - ne mi se iskashe
da plashtam $70 za rechnik.)

Programata koiato e samo za polzvane,
e rezultat na priakata mi deinost- razrabotvane
na algoritmi za ultrazvukovo skanirane.
Tia be pak sravnitelno uspeshen eksperiment-
General Electric naprimer si platiha - ako
beshe s otvoren kod, prosto shtiaha da si
ia glutnat - posle idi gi goni.

Ta na vaprosa:

> Ïðè âúçìîæíîñò óáåæäàâàéòå õîðàòà(âêëþ÷èòåëíî è òåçè îò áèçíåñà), ÷å open
> source íå å çàïëàõà çà èêîíîìèêàòà, à òî÷íî îáðàòíîòî.
> Àêî íàèñòèíà, ìàêàð è ìàëêî âåðîÿòíî, èìà ïðåäëîæåíèÿ çà èçìÿíà íà
> çàêîíîäàòåëñòâîòî èëè äåëà ñðåùó GPL ïîäïèñâàéòå ïåòèöèè è ãëàñóâàéòå â
> ïîäêðåïà íà ñâîáîäíèÿ ñîôòóåð.

Predpolagam che niakoi ot vas pishe baza danni.
Mnogo mi e interesno dali shte uspee da ubedi niakoia
banka da si pusne softuera za ATM mashinite kato "open source".
Ili niakoia kompania praveshta baza danni za bolnici da si
pusne programata kato open sorse.

V US specialno ako na niakoi pacient mu se razkrie dosieto
(kartona) shte ima da gi sadi do falit. Sashtoto vaji i za banka.

"Software e feature" - zashto ne "hardware e feature" ?
Tova che SUN iskat da pusnat poveche komputri ot COMPAQ,
vazpolzvaiki se ot predimstvoto na bezplatni programi niama
nishto obshto s "chistoto" pisane na softuer.
Dosega sam izbiral platforma samo za edin proekt - ultrazvukov
skener. Izbora beshe Linux, svoboden, dostapen - mnogo
hubav - dokumentacia more, udoben za razrabotvane,
mnogo sredstva na razpolojenie.
 Za sravnenie edin drug proekt, baziran
na NT i VC++ e veche 3 godini "overdue" - i goliama chast ot
usiliata sa otishli v razpraviane s prostotitii ot Microsoft.
Ako sam hardwaren proizvoditel vinagi shte izbera
open sorse produkt, poneje parite idat ot
prodajbata na fizicheski ustroistva, pri koito softuerat e "feature".
Obache ako sam softuerna kompania i triabva da pravia baza danni za bolnica,
i poradi GPL triabva da si publikuvam koda na programata,
bih se leko zamislil.

Kato zakliuchenie - za momenta ne moje da se otreche
edinia ot modelite kato "nevaliden" spriamo drugia.
Prez 60-te mnogo hora smiataha che kapitalizma e "umrial",
i che komunizma vav kitaiskiat mu vid e badeshteta.
Vidia se che putia (zasega) e niakade po sredata.

Svetoslav