Re: lug-bg: Voinata streshtu GPL (malko opit i FUD ot moia strana)

  • Subject: Re: lug-bg: Voinata streshtu GPL (malko opit i FUD ot moia strana)
  • From: kolarov@xxxxxxxxxx (Yavor Kolarov)
  • Date: Sat, 5 May 2001 15:16:28 +0000

Zdrasti!

> Predpolagam che niakoi ot vas pishe baza danni.
> Mnogo mi e interesno dali shte uspee da ubedi niakoia
> banka da si pusne softuera za ATM mashinite kato "open source".
> Ili niakoia kompania praveshta baza danni za bolnici da si
> pusne programata kato open sorse.

V deistvitelnost dori i tova se promenia. "security by obscurity" chesto
varshi rabota, no dori i za podobni prilozhenia(bolnici, banki, policia)
zapochva da se izpolzva open source, zaradi po-burzoto otkrivane na bugove.
Dobar primer e Linux kernel patch'a na NSA. Estestveno mnogo mozhe da se
spori po tozi vapros i edva li skoro koda na povecheto podobni produkti shte
bude razkrit skoro. Povecheto organizacii nai-veroiatno shte se opitat da
balansirat riska. Ot edna strana riska e zlonamereni lica da nameriat bugove
v sigurnostta i da gi izpolzvat zlonamereno, a ot druga - veroiatnostta
blagorodni tarsachi na bugove da otkriat probivite i da pomognat za
podobriavaneto na softuera. Ako se smiata che shte ima dosta poveche hora,
koito shte chetat koda s cel da pomognat, otkolkoto da navrediat, to koda se
otvaria, inache - ne. Druga interesna gledna tochka (mislia che chetoh neshto
za tova ot Eric Raymond) e praviloto na svobodnite putishta ("free roads").
Spored nego infrastrukturata(OS, protokoli, chesto izpolzvani programi)
triabva da bude izgradena ot svoboden softuer, specifichnite chasni
reshenia(bankov softuer, ...) mogat da budat sas zatvoren kod. Analogiata
bashe s uveselitelen park - putia do nego e svoboden, no kogato stignesh do
portala plashtash.

> V US specialno ako na niakoi pacient mu se razkrie dosieto
> (kartona) shte ima da gi sadi do falit. Sashtoto vaji i za banka.

Ne sam saglasen s analogiata - v edinia sluchai stava vapros za
konfidencialnost na lichnata informacia, a v drugia - otvariane na koda s cel
po-burzo otkrivane na bugove.

> "Software e feature" - zashto ne "hardware e feature" ?
> Tova che SUN iskat da pusnat poveche komputri ot COMPAQ,
> vazpolzvaiki se ot predimstvoto na bezplatni programi niama
> nishto obshto s "chistoto" pisane na softuer.

Prav si, ne se izrazih pravilno. Imah predvid che MS se strahuva ot open
source, zashtoto toj vse po-silno gi zaplashva. Ne se opitvam da pravia
raklama na Sun.

Pozdravi,
Yavor