Re: lug-bg: Voinata streshtu GPL (malko opit i FUD ot moia strana)

  • Subject: Re: lug-bg: Voinata streshtu GPL (malko opit i FUD ot moia strana)
  • From: al_shopov@xxxxxx (Alexader Shopov)
  • Date: Fri, 04 May 2001 10:48:38 +0300

Zdrasti Svetoslave,
Naistina mislia, che razprostraniavash FUD.
Schitam, che se zabluzhdavash v niakoi neshta.

> Purvo iskam da kaja che az samia
> sam pisal niakoi programi .
Tova e mnogo dobre.

> Edna-dve sam gi pusnal pod GPL a 2 drugi
> sa svobodni za POLZVANE, no ako niakoi
Saglasen sam - ti si si pisal programite, ti mozhe da opredelish
usloviata za tiahnoto polzvane. Dori ako iskashe zaplashtane za
svoite programi - tova ne bi bilo problem za men i mozhe da si
siguren, che ne bih tragnal da ti krada programta kato polzvam piratsko
kopie.

> Programata koiato e samo za polzvane,
> e rezultat na priakata mi deinost- razrabotvane
> na algoritmi za ultrazvukovo skanirane.
> Tia be pak sravnitelno uspeshen eksperiment-
> General Electric naprimer si platiha - ako
> beshe s otvoren kod, prosto shtiaha da si
> ia glutnat - posle idi gi goni.

Mislia che tuk se zabluzhdavash, barkash poniatiata Otvoren Kod,
i Public Domain. Tova che davashtash dostap do izhodnia koda na
programata savsem ne oznachava, che se otkazvash ot vsichki
svoi prava. Primerno - edno ot iziskvaniata na BSD i MIT licenza
e vinagi da se upomenava imeto ti. Vse pak - opredeleno truda ti triabva
da bade vaznagraden. Ima dosta kompanii, koito puskat softuera si pod
dvoen licenz - GPL i niakakv drug. GPL varianta e estestveno bezplaten,
no pak zadalzhava
ostanalite hora da puskat koda sashto GPL. Ako te ne iskat da praviat
tova -
iskat da ne puskat svobodno (Free kato GPL) svoia softuer, to shte
triabva
da zakupiat ot teb versia s drug licenz - ne GPL (za da se izbegnat t.n.
virusni
negovi svoistva). POdoben biznes model se izpolzva ot TrollTech, koito
pusnaha
bibliotekite QT i pod GPL. Podobna (no ne tochno sashtata) e praktikata
na AOL, koito pusnaha Mozilla pod Mozilla Public Licence i pod GPL.
Viarno e che na praktika za goliama firma kato General Motors shte e
mnogo po
lesno da te precaka stiga tvoiata programa da e s otkrit kod (t.e. da si
dal dostap do nego - tova v nikakav sluchai ne e Open Source). No ne
zabraviai che te imat
goliam iuridicheski otdel, koito se zanimava imenno s takiva sluchai i
che nai-veroiatno shte si napraviat smetkata, che shte e mnogo po-evtino
da ti
platiat za programata otkolkoto da riskuvat da narushat licenza.
Zashtoto v takav
sluchai, ti shte mozhe da tvardish, che te sa softuerni pirati. V
normalnite strani
tova e mnogo strashno za edna firma i zagubata shte e mnogo goliama vava
vid na
losha reputacia otkolkoto eventualno sadebno delo.
Napalno razbiram tvoite opasenia. Ti si izbral opredelen nachin da se
zashtitish
i tova e tvoe pravo. No ne sam sglasen s prichinite, koito iztakvash za
tova.
Nedei zabravia che ako General Motors tolkova iskaha da te precakat
lichno tebe,
shtiaha da platiat na niakoi da im napravi softuer podoben na tvoia.

> Predpolagam che niakoi ot vas pishe baza danni.
> Mnogo mi e interesno dali shte uspee da ubedi niakoia
> banka da si pusne softuera za ATM mashinite kato "open source".
> Ili niakoia kompania praveshta baza danni za bolnici da si
> pusne programata kato open sorse.
>
> V US specialno ako na niakoi pacient mu se razkrie dosieto
> (kartona) shte ima da gi sadi do falit. Sashtoto vaji i za banka.

Prodalzhavash da barkash poniatiata. Nikooi ne te zadalzhava da pravish
takova neshto.
Mislia che ili si se poddal na Microsoft FUD-a, ili vaobshte ne
razbirash sashtnostta kakto na Open Source, taka i na GPL (a dvete
neshta sa savsem otdelni).
Ako si pusnesh programata za bazi danni (govoria za engina - MySGL ili
postgres naprimer) ili pa si pusnesh konkretnata razrabotka (tablici,
view-ta, query-ta i t.n.)
pod GPL tova v niakakav sluchai ne oznachava, che triabva da pusnesh
konkretnite danni svobodno - za vsichki.
Neshto poveche - mozhe da polzvash gcc - edin kompilator, koito e pod
GPL licenz
za svoite proekti sas zatvoren kod. V GPL specialno pishe, che toi ne se
prenasia
v podobni sluchai. Vzemi da go prochetseh molia te, predi da
raprostraniavash takiva
neverni i glupavi tvardenia.
Za smetka na tova, takav problem savsem naskoro se poiavi imenno sas
softwera na Microsoft. V novata im strategia .NET se izpolzva MS
Passposrt - online service za avtentifikacia. Na praktika - s
izpolzvanto na kakavto i da e .NET softuer, chovek se zadalzhavashe da
preotstapi intelektualnite si prava varhu dannite koito se izpolzvaha
sas tehnia softuer. Dobre che se vdigna grozen skandal i MS triabvashe
da promeni licenznoto sporazumenie za MS Passport.
Namiram naistina goliam razriv mezhdu tova koeto kazvash i
deistvitelnostta.
Ne znam i zashto davash primera imenno sas medicinskite danni - mozhe bi
za po-goliam FUD, no istinata e che GPL kakto i otvorenia kod ne iskat
takova neshto, za razlika ot niakoi primeri pri zatvorenia kod.
A za softuera za ATM mashinite - v interes na istinata schitam, che shte
e dobre tehnia softuer da e s otvoren kod, za da se osiguri po-goliama
sigurnost. Ako si mislish che neshto, koeto e e sas zatvoren kod e
neiminuemo po-sigurno ot neshto chiito kod e dotapen shtoto "gadnite
loshi" krakeri niamat dostap do greshkite, prosto si mnogo dalech ot
istinata.
Vzemi i poprocheti "Exploiting buffer overflows for fun i profit".
Proveriavai i v bugtraq, i togava govori.

> skener. Izbora beshe Linux, svoboden, dostapen - mnogo
> hubav - dokumentacia more, udoben za razrabotvane,
> mnogo sredstva na razpolojenie.
>  Za sravnenie edin drug proekt, baziran
> na NT i VC++ e veche 3 godini "overdue" - i goliama chast ot
> usiliata sa otishli v razpraviane s prostotitii ot Microsoft.
Prav si - prosto izpolzvaneto na platformi s otvoren kod e ikonomicheski
(a za developerite - i psihicheski) po-izgodno. Ne che da si napishsh
GPL v softuera ili da
si go tatuirash na mazkata gordost e goliama rabota.

> Ako sam hardwaren proizvoditel vinagi shte izbera
> open sorse produkt, poneje parite idat ot
> prodajbata na fizicheski ustroistva, pri koito softuerat e "feature".

Prav si. Vsichki harduerni proizvoditeli ama sa mnogo iadosani ot
Microsoft leptata
koiato triabva da vnasiat sa vsiaka mashina. Dnes harduera e po-evtin ot
softuera.
Goliamata prechka za po-natatashnoto navlizane na kompiutrite sa imenno
zapretitelnite ceni na softuera.

> Obache ako sam softuerna kompania i triabva da pravia baza danni za bolnica,
> i poradi GPL triabva da si publikuvam koda na programata,
> bih se leko zamislil.

Zamislianeto e po-princip dobra strategia. Vsashtnost kakto shte
otkriesh, za povecheto ISVs (independent software vendors) im e prez
kura dali reshenieto, koeto praviat e s otvoren ili zatvoren kod,
zashtoto mogat da go prodadat tochno vednazh - na firmata za koito go
razrabotvat. Za sledvashtata firma - pravish reshenie za neinite nuzhdi.
Pak prodavash. Edinstvenite veliko zasgnati firmi sa tezi, koito
prodavat paketiran softuer. Moiata praktika na rabota kato IT zhurnalist
mi podkazva, che povecheto kompiutarni firmi praviat reshenia i taka se
opitvat da pecheliat.
Parite idvat ot uslugata - da nagodish edin softuer za nuzhdite na
konkreten potrebitel.
Software ne e feature, toi e usluga!

> Kato zakliuchenie - za momenta ne moje da se otreche
> edinia ot modelite kato "nevaliden" spriamo drugia.

Pravilno - shte se konkurirat firmite, shte se vidi na pazara, koi kakvo
mozhe!

> Prez 60-te mnogo hora smiataha che kapitalizma e "umrial",
> i che komunizma vav kitaiskiat mu vid e badeshteta.

Mislia che prosto si cheshesh ezika s niakakvi termini. A horata deto si
misliat che kitaiskia tip kominizam shte prebade namaliaha, osobeno sled
Tiananaman!

> Vidia se che putia (zasega) e niakade po sredata.

Patia opredeleno e za kapitalizma. Socializma umria! Ne mozha da si
izhrani potrebitelite! Ama taka ili inache sme v predizborna obstanovka,
a i tuk e miasto za Linux, ne za politika! Da ne zadalbavam!

Mislia che triabva da prochetesh kakvo ni pisa Erik Raymond:

"You Bulgarian Linux users have my respect.  ... people who have
genuinely
lived under an oppressive, tyrannical system are perhaps best able to
appreciate and value freedom when they achieve it.  I think this is true
both in software and politics.  More power to you!"
ESR

al_shopov