Re: lug-bg: GNUPG - off

  • Subject: Re: lug-bg: GNUPG - off
  • From: danchev@xxxxxxxxx (George Danchev)
  • Date: Sun, 15 Dec 2002 10:58:45 +0200

On 14 12 2002 23:13, Minko Markov wrote:

> Ne e vqprosqt dali e s ili bez zaguba, za tova izobshto ne stavashe duma.
> Kazah, che kompresirane != kodirane.

Dobre, neka da ne sporim mnogo ;-). Vizirash 4asten slu4aj na kodiraneto s cel
izpravqne na greshki s kojto sa me my4ili dosta ;-) . T.e. tova e kodirane s
cel korigirane ;-)

> Klasicheskata teoriya na kodiraneto razglezhda predavane na informaciya
> po kanal s shum. Kodiraneto se sqstoi v *dobavyane* na izlishqk (ot
> bitove), za da imame vqzmozhnost da otkriem, che sled predavaneto nyakoi
> bitove sbqrkani, i dori da korigirame greshkata, ako e dostatqchno malka.
> "Da otkriem greshka" tuk e vqv formalen smisql -- samo ot f`ormata na
> poluchenoto da zakluychim, che edi-koya si chast na stringa e sbqrkana, a
> ne ot sqdqrzhanieto. Iskam da kazha, poluchavayki string x , da kazhem dali
> x e predaden pravilno ili ne, bez da go interpretirame po kakqvto i da e
> [...]

Teoremi na Shenon-Fano & friends (ot "Teoriq na Informaciqta i Sistemi za
predavane na danni" za predavane) v kanal bez shum (idealniq slu4aj) i za
kanal s shum (realniq slu4aj)
(ako gi fana ste gi ubiq i dvamata barabak s friends;-)
koli4estvo informaciq, predavane s i bez shum, Shumoustoj4ivi kodove,
transponirane na matrici ala-bala ;-)
v nqkoj modemi e implementirano harduerno takiva kodove, 4e da korigirat do
izvestna stepen greshno predadenite bitove, no nqma idealni nesta, v
naj-loshiq slu4aj mozhe da se "korigira" i nqkoj pravilno predaden bit(s)...
Za tova se iz4islqa krasivata veli4ina "veroqtnost" za pravilno predavane v
kanal s shum ;-)

V obstiq slu4aj kolkoto e po-golqm izlishykyt izpolzvan v shumoustoj4iviq kod
tolkova e po-golqma veroqtnostta da se predava pravilno v kanal s dadeno nivo
na shum ... T.e. izveli a horata formulka za iz4islqvane na tazi veroqtnost

>Vizh
>
> http://www.dpmms.cam.ac.uk/~twk/Codes.ps   i
> http://www.dpmms.cam.ac.uk/~twk/Codes.pdf
>
> Pdf-qt e grozen do nechitaemost.

biva. Predpo4itam u4ebnika "Teoriq na informaciqta i sistemi za predavane na
danni" na docent. Ne4ko Ne4ev , t.e. prepisal e 4oveka ot mnogo mesta ;-)

> [...]
> korekciya (hamalskoto reshenie e primerno da predadem nyakolko pqti cyaloto
> sqobshtenie i, ako poluchenite kopiya sa bit po bit ednakvi, da zaklyuchim,
> che nyama greshka).
>
> Ako se predava "idealno" kompresirana informaciya, nyama nikakqv nachin
> samo ot f`ormata na poluchenoto da se zaklyuchi, che ima greshka -- tqy
> kato vshicki stringove sa vqzmozhni. Za korekciya da ne govorim.
>
> Taka che kompresirane i kodirane, v shiroko prietiya smisql, sa ne samo
> razlichni, no i ednoto ne e chast na drugoto.

yglasen sym s teb. No ti razglezhdash kodiraneto ot gledna to4ka samo na
sistemite na predavane na danni ... e.g. kydeto e prilozheno v
shumoustoj4ivite kodove (kato tezi na Shenon-Fano i drugi) pri koito imash
predavane v kanal s shum. Tova e 4asten slu4aj ..... mozhe da imame kodirane
i bez predavane na informaciqta. T.e tuka imame zaguba na polezna informaciq
(poradi shum v kanala) koqto se opitvame da korigirame izkustveno s dobavqne
na izlishyk (CRC=Cyclical Reduddancy Codes poredica da re4em i t.n. ) i se
syzdavat kontrolni sumi za sravnenie i ocenka na zagubata i se vzimat merki
za korekcii ;-)

> Po-obshto, information theory vklyuchva data compression i coding. Oshte
> edin URL ot Cambridge
>
> http://www.inference.phy.cam.ac.uk/mackay/Book.html

za tova ne mi ostana mnogo vreme da pro4eta , later ;-)
Dobre syglasih se, temata za vodove i na4ini na prilozhenie na kodirane mozhe
da se razshiri do bezkrajnost ... Over!

--
Greets, fr33zb1
[catching up with Sid (the boy next door who destroyed toys :-)]