Re: lug-bg: GNUPG - off

  • Subject: Re: lug-bg: GNUPG - off
  • From: mmarkov@xxxxxxx (Minko Markov)
  • Date: Sat, 14 Dec 2002 13:13:27 -0800

George Danchev wrote:
> Malko s politi4eska intriga Stallman dori ot vreme na vreme tvyrdi 4e
> istinskata GNU OS ste e 4usto i samo ot GNU code, t.e. nesto neqsno kato
> GNU/Hurd-on-<Microkernel>, ......

Spored men Stallman ima dosta golyamo ego. Uvazheniyata mi za tova,
koeto e napravil navremeto, razbira se.

A GNU software e onova, koeto e na ftp.gnu.org/pub  i na ftp.gnome.org/pub :)

> [...]
> vsystnost pravqt kodirane bez zaguba na informaciq (t.e. nqmame stroga
> ednoposo4nost kakto e pri one-way-function, i proseca e obratim, t.e.
> prozra4no dekodiruem ili dekompresiruem) i tova e 4asten slu4aj, stoto imame
> i kodirane/kompresirane s zaguba na informaciq - MD5, SHA1 i t.n. hash
> algoritmi. Maj pri vsqko kodirane (kriptirane) imame kompresirane, i pri
> vsqko kompresirane imame kodirane (kriptirane) -- drug e vyprosa dali e s ili
> bez zaguba na informaciq i kolko na broj i kakvi klu4ove i kak zavisqt edin

Ne e vqprosqt dali e s ili bez zaguba, za tova izobshto ne stavashe duma.
Kazah, che kompresirane != kodirane.

Klasicheskata teoriya na kodiraneto razglezhda predavane na informaciya
po kanal s shum. Kodiraneto se sqstoi v *dobavyane* na izlishqk (ot bitove),
za da imame vqzmozhnost da otkriem, che sled predavaneto nyakoi bitove
sbqrkani, i dori da korigirame greshkata, ako e dostatqchno malka.
"Da otkriem greshka" tuk e vqv formalen smisql -- samo ot f`ormata na
poluchenoto da zakluychim, che edi-koya si chast na stringa e sbqrkana,
a ne ot sqdqrzhanieto. Iskam da kazha, poluchavayki string x , da kazhem
dali x e predaden pravilno ili ne, bez da go interpretirame po kakqvto i
da e nachin. Vizh

http://www.dpmms.cam.ac.uk/~twk/Codes.ps   i
http://www.dpmms.cam.ac.uk/~twk/Codes.pdf

Pdf-qt e grozen do nechitaemost.

Rabotata e izlishqkqt da se minimizira, s ogled na daden vid otkrivane/
korekciya (hamalskoto reshenie e primerno da predadem nyakolko pqti cyaloto
sqobshtenie i, ako poluchenite kopiya sa bit po bit ednakvi, da zaklyuchim,
che nyama greshka).

Ako se predava "idealno" kompresirana informaciya, nyama nikakqv nachin
samo ot f`ormata na poluchenoto da se zaklyuchi, che ima greshka -- tqy
kato vshicki stringove sa vqzmozhni. Za korekciya da ne govorim.

Taka che kompresirane i kodirane, v shiroko prietiya smisql, sa ne samo
razlichni, no i ednoto ne e chast na drugoto.

Po-obshto, information theory vklyuchva data compression i coding. Oshte
edin URL ot Cambridge

http://www.inference.phy.cam.ac.uk/mackay/Book.html

--
Minko Markov