Re: lug-bg: offtopic

  • Subject: Re: lug-bg: offtopic
  • From: George Danchev <danchev@xxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 30 Jan 2004 22:27:24 +0200

On Friday 30 January 2004 19:47, Rostislav Rusev wrote:
--cut--
> Koe tochno e grozno i obidno che ne razbrah?

Аз няма да коментирам аргументите на министъра, но това което мога да кажа е,
че всичко си зависи от уменията и възможностите хората които ползват дадения
отворен или затворен софтуер и дали някой/нещо ги принуждава по някакъв начин
да използват точно определено нещо.

> Kolkoto i da e nevej g-n minister-a e kazal istinata i samo istinata za
> open source software-a.

Т.е. смяташ се за меродавна отправна точка - Министъра изказва като свидетел и
ти отсъждаш, че е така ;-) доста смело бих казал ;-)

> Da, toi ne e savarshen.
> Da, toi ne e savmestim. Da,

кой с кого да е съвместим ?

> obshtata cena na pridobivane e dosta visoka za tova koeto poluchavash.

а какво се включва в цената ? придобиването на кой точно софтуер използван в
коя дейност имаш предвид ? Има реални примери сочещи обратното.

> Niakoi ima li izobshto predstava kolko pari i resursi sa neobhodimi da se
> vnedri open source OS v darjavnata administracia? I koi podiavolite shte ia
> supportva? Kolko struva portvaneto na segashnia software koito izpolzvat?

като цяло ДА е тежка и тромава машина, голям % от персонала е под всякаква
критика, в образувателно и професионално отношение (в частния сектор е уж
по-квалифициран персонала, но няма гаранция, че това винаги е вярно), да
оставим това което наричат "комп. грамотност" въобще настрана ;-). Но, малки
групи от държавни служители могат да използват свободен софтуер за десктоп и
сървърни приложения. Хич не е задължително да са програмисти, админи,
консултанти, и т.н. IT спецове... напротив не е нужно специално IT
образувание и текущата им работа е далеч от разработване на софтуер и
customize-ване на отворени сорсове. Просто достатъчно е да възприемат бързо и
качествено софтуера който до вчера не са и предполагали, че може да
съществува. Освен това естествено, че може да се използва и несвободен
софтуер където все още свободния не може да го замести напълно по
най-различни причини, но той може да е много далеч (и по-скъп дори) от MS
ширпотребата, а и не само те произвеждат софтуер. И не винаги цената е
най-голямата цел, на-първо място е използваемостта, т.е. да се свърши
работата, а при свободния софтуер така се случва, че почти винаги
материалните разходи са доста доста по-малки от несвободния софтуер. А платен
съпорт при желание може да има и за двете.

> Posochete mi pone edin office packet osven MS Ofiice OSX koito e NAPULNO
> savmestim s Office packeta za Windows.

Какво е MS Ofiice OSX i Office packeta za Windows и защо трябва да се изплзва
и някой да е съвместим с него ? Аз знам за OpenOffice който  работи на
Windows и Mac OSX ? Смяташ ли, че всички могат да си позволят да си
съхраняват данните във затворени формати ?

Накратко: търси човешкия фактор, всичко зависи от него - т.е. кой взима
решенията подопечните му с какво може/трябва/длъжни са/искат да работят. Нали
се сещаш, че ако първия е бистър като сълза, а втория просто си
"може/знае/учи", то свободния софтуер в ДА ще е много по-голям като %.
А и не ти ли прави впечатление, че има разлика между нашите и немските
управници и служители, при тях % на използване на свободен софтуер в
държавните учреждения е много по-голям от нашия, далече от от 100% разбира се
и не е казано, че трябва да се достига на 100% само свободен софтуер защото
това е утопия. Въобще свободния софтуер трудно вирее в гета като нашето
поради, какво ... позна ;-) човешкия фактор ;-)

А това за сигурността на общоизвестните криптографски алгоритми е
най-смешното ;-), направо са за Нобелова награда по физика (министъра и
съветниците му) - тези момчета и не предполагат, че тези алгоритми почиват на
математическите закони-феномени (като невъзможността да се изведе алгоритъм
за получаване на двата прости множителя на много голямо число), и че не
затвореността/скритостта на кода реализиращ алгоритъма носи гомямата
устойчивост срещу неговото разбиване. Ми има алгоритми оповестени публично
още през 70-те години на миналич век и са общоизвестени и общодостъпени и са
дефакто стандарт за криптография с публичен ключ. Да ти кажа тези лауреати на
Нобел хич, не четат книжки от български (е варненски де ;-) автори като Петър
Антонов и Симеон Малчев ("Криптография в компютърните комуникации").

--
pub 4096R/0E4BD0AB  2003-03-18  <keyserver.bu.edu ; pgp.mit.edu>
fingerprint 1AE7 7C66 0A26 5BFF DF22 5D55 1C57 0C89 0E4B D0AB