Re: [Lug-bg] Linux friendly WiFi

  • Subject: Re: [Lug-bg] Linux friendly WiFi
  • From: Alexander Shopov <ash@xxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 17 Aug 2007 23:53:15 +0300

Здравей,
> чисто от любопитство ми се иска да ти задам няколко въпроса:

Няма проблеми. Ще гледам да съм прекалено подробен и да си представя
просто мнението, без да го налагам.
Имай предвид, че обикновено баш на тези две се провалям.

> Това защо? :)
Драйверите трябва да са свободни, защото директно ще бъдат включени на
някакъв момент в дистрибуцията и хардуера ще се поддържа нормално.
Смея да искам такова нещо, защото доколкото виждам - имам реална
възможност да имам подобен хардуер, а вече въобще не ми се занимава да
се правя на велик хакер и да пускам шантави драйвери а Уиндоус с
емулация и да се чудя като се обнови ядрото дали всичко ще тръгне.
(Правил съм го - тръгва, ама не ми е кеф).

Свободният фърмуеър, освен простото задоволсто да е свободен и той, дава
следните предимства (или поне в моите мисли):
  - малко по-добър контрол върху хардуера. Вероятно няма да мога да
напиша и ред за съответната машина, но все някакви параметри ще могат да
бъдат изменяни.
  - по-дълъг живот на продукта, защото все ще има кой да го ръчка фърмуеъра.
  - повече хора, които ще се интересуват от конкретното желязо и ще
дават акъли.
  - но най-вече - не заради нещо конкретно в момента, а заради
потенциалните неща, които могат да бъдат направени, нещата, които
другите ще се сетят да направят (дори просто да се изфукат по манияшки),
а аз дори няма да съм се сетил за тях.

> А това?
>
> Имам чувството че понякога се вманиячаваме повече от колкото е
> необходимо. Напоследък хората са луднали да си пускат линукс на всичко
> което докопат: телефони, мобилни джаджи (стил pocket-pc), телевизионни
> игри да не говорим, че бяха направили тостер който да работи с линукс

О, безспорно си прав, определено удоволствието да пуснеш линукс е трудно
за обяснение. От друга страна - аз от линукс разбирам (или поне повече
отколкото от други ОС), много ми е по-лесно да работя с busybox,
отколкото да уча поредния език или нещо подобно.

Все пак, има голяма разлика между това нещото да тръгне и след това да
бъде реално използваемо. Като се цепиш от производителя - и той ти го
нацепва. Там някъде си пастриш компромиса, който ти уйдисва. В домашната
си мрежа смятам да цепя компромис, който лично ме кефи.
Като е на линуксче - има много повече софтуер, отколкото за която и да е
друга платформа. Особено за този тип устройства, които са в продажба
година-две - на производителя обновяването и подобрението на софтуера му
се явява разход и той има естествен императив просто да не насочва
ресурсите, които на мен ми се иска да влага. Това групичка маниаци да
ръчкат по желязото увеличава ползата ми от него.

 > когато нашата цел е ограничена до
> толкова, че ние да ползваме услугите безпроблемно (както е в случая с
> wireless-а). Изключвам вариянтите в които търсиш такъв продукт/стока с
> developer-ска цел, визирам чисто потребителски нужди?

И тук си прав, но само донякъде. То и на много компютри пише, че са
проектирани за работа с Уиндоус, но в много случаи - Уиндоус не е
толкова безпроблемен, колкото пише на рекламните брошурки.
Поемам си риска, че може да се оакам, но в края на краищата аз съвсем не
съм от първопроходците, а гледам да намеря баш решението с най-много
маймунки - затова и питам тук. А ако и производителят евентуално помага
- просто оргазъм.

Не казвам, че е невъзможно някой хардуер да е толково турбо-адванцед, че
да си го предпочитам с програмите, с които идва, но според мен е малко
вероятно това да се случи точно на този наводнен с еднакви продукти
пазар. Другаде е по-възможно - за пример - бих си взел OLPC-то
независимо сегашното положение с WiFi-то му.

Ясно, че пастрим компромис между различни нужди. Както съм я подкарал,
минимизирам рискове и си увеличавам полата, което при константна цена,
води до по-голям потребителски излишък за мен.

Поздрави:
ал_шопов